SAMFUND

tir, 10 maj 2016

Fra smagsprøvepige til tjekket businesswoman

23årige

Line Nilsson har taget turen op ad karrierestigen i eventbureauet Promoters. I dag er hun project manager med ansvar for en række kunder og projekter. Ansøgningen til et fritidsjob som promoter for fem år siden blev startskuddet på hendes karriere.

Line Nilsson har haft fart på. I øjeblikket er den 23årige CBS studerende ved at lægge sidste hånd på sit speciale på CBS. Det skal afleveres inden sommerferien. Samtidig arbejder hun på deltid som project manager i eventbureauet Promoters i indre København. Når specialet er afleveret skal Line ikke sætte sig ind i dagpengesystemet eller skrive ansøgninger som mange andre dimittender. En fast fuldtidsstilling venter på hende i Promoters. Da Line for seks år siden ansøgte om et fritidsjob som promoter, havde hun ikke forestillet sig, at stillingen kunne føre til, at hun i dag allerede har godt gang i en karriere inden for markedsføring og eksekvering af events.

“Jeg ledte efter et godt fritidsjob, da jeg var 18 og gik i gymnasiet. Jeg havde hørt om arbejdet som promoter, hvor man uddeler prøver og skaber kontakt mellem et brand og en forbruger i supermarkeder og til events, så jeg søgte hos Promoters og fik det,”

fortæller Line.
Line startede som promoter samtidig med, hun begyndte sin uddannelse på HA Almen på CBS. Jobbet var fleksibelt, så det fungerede for Line at prioritere både arbejde og studie.

“Jeg kunne godt lide variationen. Den ene weekend var jeg ude at promovere Innocent smoothies, og ugen efter kunne jeg stå til Zulu Sommerbio og være ansigt på et andet brand. Jeg har altid været fascineret af den kreative del af arbejdet med markedsføring og reklame, og det viste sig i løbet af min uddannelse, at mit fritidsjob faktisk var ret relevant i forhold til mit studie og omvendt,”

siger Line.
Efter to år som promoter og knap 300 forskellige opgaver blev Line tilbudt en stilling som project assistant. “Det er bestemt ikke alle vores promotere, der får tilbudt en stilling i vores team. På landsplan har vi konstant mere end 700 promotere tilknyttet. Men det viste sig hurtigt, at Line havde et helt ekseptionelt gåpåmod og en evne til at lynhurtigt at forstå værdierne bag forskellige brands og analysere de målgrupper, vi gerne vil nå. Vi besluttede os derfor for at teste hende af i en organisatorisk stilling,” fortæller Danny Fogel, CEO i Promoters. Den udfordring kunne Line ikke lade være med at tage op, og hendes job ændrede sig fra at være eksekverende til nu at organisere events i samarbejde med en project manager og vejlede nye promotere. Senest er hun selv blevet forfremmet til project manager.

“Min erfaring som promoter betyder, at jeg kan sætte mig fuldstændig ind i de spørgsmål, nye promotere kan have. Samtidig har jeg på egen krop oplevet, hvor effektiv en tæt personlig kontakt til forbrugeren er. De er meget ærlige, når man møder dem face to face. De vil gerne fortælle, hvorfor de køber et produkt eller aldrig kunne drømme om det. Den viden er guld værd,”

fortæller Line.
Lines arbejde i Promoters har påvirket hendes valg af marketingfag på studiet. Især forbrugeradfærd er blevet så stor en faglig interesse, at hun skriver speciale om, hvordan forbrugere dyrker et image gennem produkter. Når hun er færdiguddannet kan hun kalde sig cand.merc i Strategic Market Creation. Selv om Lines studietid har været hektisk, og hun nu arbejder om dagen og bruger sine aftener på at skrive speciale, kan hun kun anbefale, at studerende går efter et relevant studiejob og får prøvet teorien af i praksis måske venter drømmejobbet lige om hjørnet. Promoters er specialiseret sig i levende markedsføring for store internationale brands og har blandt andre Google, Mondelez og Unilever på cv’et. Promoters står for alt fra uddeling af prøver i butikker til planlægnings og eksekvering af større gadekampagner og konferencer. På landsplan har virksomheden mere end 700 promotere tilknyttet. De udgør kernen i virksomheden og fungerer som kundernes ansigter ud mod forbrugerne.