ARTIKLER

ons, 06 sep 2017

3 danske YouTubere: Passion er vejen til succes

Når man bruger det meste af sin tid bag et kamera, kan det let gå hen og blive ensomt.
At være Youtuber har fået en helt ny betydning i de seneste år. Webportalen rummer ikke længere kun kiksede hjemmeoptagelser, gakkede kattefilm og professionelle musikvideoer, men er derimod blevet et helt nyt medie for unge mennesker. Der bliver talt om bøger, make-up, computerspil og ren underholdning som aldrig før. Men hvad gør en Youtuber til en populær én af slagsen?

Tekst: Julie Schuster Lapp

Foto: Privatfotos

None

None

»Det bedste ved YouTube er, at der ikke sidder en chef og fortæller mig, hvad jeg skal lave.«

Underholdningskanalen

21-årige Simon Langhoff er en af de danske YouTubere, der har knækket koden. Til dagligt driver han sin underholdningskanal under navnet Flamesman1 på fuld tid. Parodier, sketches og smagstests er blot noget af det, Simons godt 35.000 abonnenter kan forvente at se på kanalen hver uge

 

None

None

»Før i tiden filmede jeg små videoer på min mobil og viste dem så til mine venner og familie. Men så fik jeg øje på YouTube i 2008«, siger Simon, der i dag bruger det meste af sin tid på webportalen. I begyndelsen smed han sine videoer på kanalen, så venner kunne se med, men lige så stille begyndte fremmede folk at kommentere på indholdet. Det gav blod på tanden, og sammen med et par gode venner gik han i gang med at producere flere videoer. »Nogle folk ser film eller fester med deres venner. Vi filmede YouTube videoer,« fortæller Simon. I dag bestræber Simon sig på at lægge en ny video op hver søndag, og for ham handler det mere om kvalitet end om kvantitet. Det spændende for ham ligger nemlig stadig i at finpudse en god video og lægge sit eget præg på den. »Det er vigtigt at folk tænker: ”Hey, det er da en Flamesman1 video”,«, siger han og griner.

YouTube er et fællesskab

Siden Simon var lille, har han elsket at underholde og lave sjov med folk, men var ofte for genert til at stille sig op på en scene foran mange mennesker. Derfor var det en optimal løsning at gemme sig lidt bag et kamera. »Den generte dreng forsvinder, når kameraet er tændt,« siger Simon smilende. Når man bruger det meste af sin tid bag et kamera – på at redigere eller udvikle idéer til nye videoer – kan det let gå hen og blive ensomt. Men sådan har Simon det slet ikke. »Jeg har fået rigtig mange venner gennem YouTube. Ja, selv min kæreste er Youtuber,« fortæller Simon og fortsætter: »Det er fedt at omgås mennesker med samme interesse, og vi har sådan set bare skiftet fodbolden ud med YouTube.« Selvom folk har været begejstrede for Simons kanal, er det ikke noget, han går og praler med. For nogle år siden besluttede han sig for ikke at nævne noget om kanalen til nye bekendtskaber, før de selv faldt over videoerne. Når venner pludselig opdager hans ansigt på nettet, bliver de derfor tit overraskede. »Folk synes, det er sjovt og anderledes, og alle støtter op om det,« siger Simon.
None

None

 

Vil leve af YouTube

Til forskel fra tv-programmer, hvor man er en brik i et puslespil af producere, tilrettelæggere og kameramænd, er man fuldstændig herre over sin egen YouTube-kanal. »Det bedste ved YouTube er, at der ikke sidder en chef og fortæller mig, hvad jeg skal lave,« fastslår Simon, der ser webportalen som en god mulighed for at skabe noget unikt og anderledes. Desuden har man mulighed for at gå fra hobby til karriere, og det er præcis, hvad Simon ønsker. På en skala fra ét til ti, hvor ét er ren hobby, og ti er karriere, placerer Simon nemlig sig selv som en 9’er. »Det er stadig 100 procent lysten til at underholde, der er min drivkraft,« forklarer han. Dog afviser Simon ikke, at han gerne vil leve af det en dag, hvis det bliver muligt. Allerede nu tjener han lidt penge på videoerne gennem reklamer og små kampagner. I ni år har Simon drevet sin YouTube-kanal, og i den tid er kanalen blevet besøgt over 6,5 millioner gange og har næsten 35.000 faste seere. »Det er interessen for at skabe, der stadig holder mig i gang efter ni år. Hvis man kun tænker på at blive den næste store YouTube-stjerne, så tror jeg ikke, at det holder så længe,« påpeger Simon og smiler. »Man skal bare være sig selv. Det er jeg i hvert fald i mine videoer.«

Simons råd til nye Youtubere:

1.Gå stille og roligt frem. Gå ikke efter at blive bedst med det samme, men skab noget, du kan genkende dig selv i. 2.Gør din kanal til din passion, og tal om noget, du elsker. 3.Hvis du ikke synes, det er sjovt, godt eller interessant, så lad være.

Beauty-kanalen

Med stor viden om mode, skønhed og makeup giver 23-årige Cecilia Demant på kanalen med samme navn gode råd og vejledning til de nyeste trends inden for skønhed

Cecilia har altid godt kunne lide at dele ud af sin viden, og hun er særligt interesseret i skønhed. »Jeg brænder for skønhed. Når jeg tester og anmelder produkter, føler jeg mig lidt som forbrugernes stemme,« forklarer hun. »Jeg håber at kunne sammenføje min interesse for skønhed og min viden om kemi, så jeg en dag kan fremstille mine egne skønhedsprodukter.« Flere gange om ugen lægger hun nye videoer på sin kanal. Her fortæller hun om ny makeup, skønhedsprodukter, man bare må eje, og giver vejledninger i blandt andet håropsætning. Men det er netop Cecilias videnskabelige tilgang, der gør kanal unik. Til dagligt læser hun til kemiingeniør på DTU og forsøger derved at kombinere sin viden om kemi og skønhed i videoerne. »Min faglighed giver mig et unikt indblik i, hvordan produkter virker og hvorfor. Jeg forsøger simpelthen at navigere rundt i en jungle af skønhedsprodukter med en mere faktuel og kemisk vinkel,« fortæller hun smilende. »Jeg forsøger at navigere rundt i en jungle af skønhedsprodukter med en mere faktuel og kemisk vinkel.«

Når hobby bliver til karriere

Cecilia elsker at lave videoer på sin kanal, og foruden at have det som sin store hobby tjener hun også penge på det. Med YouTube-videoernes stigende popularitet har mange reklamebureauer og virksomheder fået øjnene op for de unge YouTuberes indflydelse. For Cecilia har det betydet, at hun nu samarbejder med virksomheder som Magasin, SB12 og Pepsi Max. Med en succesfuld YouTube-kanal og et krævende studie kan det være svært at få det hele til at hænge sammen. Alligevel er Cecilia ikke i tvivl om, at studiet skal færdiggøres, så hun en dag kan få sin drøm opfyldt. »Jeg håber at kunne sammenføje min interesse for skønhed og min viden om kemi, så jeg en dag kan fremstille mine egne skønhedsprodukter,« fortæller Cecilia, som tror på, at hendes succesrige kanal på et tidspunkt kan blive et godt springbræt ind i den professionelle skønhedsverden

Cecilias råd til nye Youtubere:

1.Lad være med at tro, at det ikke er hårdt arbejde. Som alt andet i livet kræver det dedikation at bygge en Youtube-kanal op. 2.Undgå at sammenligne dig selv med andre. Fokusér i stedet på at være den bedste udgave af dig selv. 3.Tænk over hvad, der definerer DIG og din kanal, og byg den op ud fra, hvad du selv synes er fedt. »Jeg blev tit bedt om at pakke bøgerne væk, så jeg kunne være sammen med de andre børn i frikvarterene.«

 Bogkanalen

Læseglade Josefine Mayann på 16 år har fundet sig godt til rette på YouTube. På sin kanal Josefine May fortæller hun om bøger, læselyst og forfatterdrømme

Foto: Andrea Ceolato

Josefine har altid elsket at læse, men i skolen følte hun sig anderledes. »Jeg blev tit bedt om at pakke bøgerne væk, så jeg kunne være sammen med de andre børn i frikvarterene,« fortæller hun. I en lang periode holdt hun sig helt væk fra bøgerne og kastede sig i stedet over at skrive på webstedet Wattpad.com, som er en hjemmeside for amatørforfattere, der skriver fanfiktion. Med stor succes på siden besluttede Josefine sig for at starte en YouTube-kanal, som hun kunne komme i kontakt med de mange følgere, hun efterhånden havde samlet sig. »Til at starte med handlede min kanal mest om mig og min skriveproces. Nu handler det mere om bøger generelt. Jeg er simpelthen blevet ’booktuber’,« fortæller Josefine. Læselysten og bogglæden fik Josefine nemlig tilbage, da hun efter få måneder på YouTube blev kontaktet af Bog-vlog.dk, der er administreret af forlaget Høst og Søn. »De spurgte, om jeg ville være en del af deres vlogger-team og tale om bøger på min kanal. Det gav mig virkelig lysten til at genoptage læsningen, og den har holdt ved siden,« siger Josefine.

 Booktube i fremgang

Josefine mener, at mange flere unge burde læse bøger. Hun forsøger derfor i høj grad at inspirere andre til at læse mere og fremhæver i sine videoer de bøger, hun selv har elsket eller mener, at andre vil elske på baggrund af alder, køn og interesser. »Det er så vigtigt at læse, men jeg tror, at mange børn og unge føler, at de bliver tvunget til det i skolen. Jeg laver derfor videoer, der viser en helt anden vinkel på læsning, så de kan se det som noget positivt frem for noget, der er påtvunget.« Allerede nu er Josefine nået ud til næsten 250 mennesker, som følger med i hendes videoer hver uge. Booktube er et nyt fænomen på det danske YouTube-marked, og derfor var Josefine i tvivl om, hvorvidt Danmark var klar til en bogelskende nørd som hende. Men det var de. I dag er booktube-fænomenet blevet væsentligt større i Danmark, og Josefine glæder sig over den voksende interesse for bøger på YouTube. Josefine driver fortsat sin kanal som ren og skær hobby, men hun har større planer for fremtiden. »Jeg skal have flere følgere, før jeg kan lave karriere ud af det. Men jeg vil bestemt ikke have noget i mod at blive betalt for at være kreativ og lave videoer en dag,« siger Josefine og griner.

Josefines råd til nye Youtubere

: 1.Lad dig inspirere af andre kanaler. Selvom indholdet ikke ligner dit, kan du lære meget om fx filmning, redigering og fremtoning ved at se andres videoer. 2.Dyrk din egen stil. Hvis du er mangen til alle andre, får du ikke følgere. 3.Forny dig løbende.