Det er vigtigt, at du bruger PowerPoint på den rigtige måde.
Det er vigtigt, at du bruger PowerPoint på den rigtige måde.

7 tips til en fantastisk PowerPoint-præsentation

Om det er til eksamen, eller blot til en præsentation i klassen, så er PowerPoint er fantastisk værktøj til at booste din fremlæggelse.

Brugt forkert, kan PowerPoint dog kede dine tilskuere og trække din præsentation ned.

Derfor er det vigtigt, at du bruger PowerPoint på den rigtige måde.

Jeg har samlet 7 tips til dig, som (nemt og hurtigt) gør din præsentation meget mere lækker.

Tip 1: Keep It Simple, Stupid

”Keep it simple, stupid” (også forkortet KISS) er en god reminder til hvordan din præsentation bør være skruet sammen.

Alt for mange har tendens til, at gøre deres PowerPoint-præsentation unødvendigt kompliceret. F.eks. ved at tilføje tonsvis af animationer, effekter, skrifttyper osv.

Ironisk nok, så fungerer en præsentation bedre, desto mere simpel og enkel den er.

Tving derfor dig selv til, at koge hvert slide ned til dens absolutte minimum.

Spørg dig selv:

1.Hvad er ikke essentielt for dette slide?
2.Hvad kan jeg fjerne, men stadig beholde meningen?

Du skal ikke være nervøs for at fjerne elementer fra din præsentation.

Folk er der for at høre på DIG og dit BUDSKAB – ikke for at se på din PowerPoint-præsentation.

3 tommelfingerregler er derfor:

•”Luft” mellem elementer er godt
•Undgå at fyld slidet med elementer såsom logo, forskellige farver og diverse objekter
•Mindre rod = bedre præsentation

Tip 2: Bullets og tekst

Mange af dine slides indeholder ord og tekst, hvilket er helt fint.

Men du skal være opmærksom på, at du ikke begår den klassiske fejl: At skrive hele sætninger ned på dit slide.

Intet dræber folks opmærksomhed hurtigere, end hvis du læser op fra dit slide.

Et godt trick er derfor, at benytte sig af bullets som består af dine nøgleord.

Tip 3: Hold dig til så få animationer som muligt

Nogle personer, som har lært at bruge PowerPoint lidt bedre end den gennemsnitlige dansker, elsker ofte at indsætte animationer og effekter hvor end det er muligt.

Selvom det sikkert imponerer de første par gange, så bliver det hurtigt forvirrende.

Jeg anbefaler derfor, at bruge simple slideovergange, gerne den samme, når du skifter slide.

Mere specifikt, så anbefaler jeg at bruge slideovergangen ”Udtoning” som du finder i fanebladet ”Overgange”. Hvis du vil lære at gøre din præsentation endnu mere spændende (uden at miste folks opmærksomhed), så anbefaler jeg dig vores kursus ”Grundlæggende PowerPoint”.

powerpoint Billede 1

Tip 4: Brug flot grafik – eller lad helt vær’

Det er en god ide, at inkludere grafik i din præsentation. Et billede siger jo mere end tusinde ord.

Men du bør ikke inkludere enhver form for grafik. Det kan godt være, at du selv synes du er fantastisk til at bruge MS Paint… men det synes dit publikum nok ikke!

Sørg derfor for, at bruge grafik fra gode kilder såsom Depositphotos, PhotoDune eller min favorit Iconfinder.

Tip 5: Vælg et tema

Gør dig selv den tjeneste, at vælg et tema til din præsentation.

Et tema forvandler hurtigt din præsentation fra kedelige hvide slides, til noget lidt pænere. Og så er det super nemt!

Klik blot på ”Design” fanebladet i PowerPoint. Med det samme kan du se, at PowerPoint foreslår dig en masse forskellige temaer.

Personligt synes jeg, at temaet ”Retrospektiv” er rigtig pænt og simpelt.

powerpoint Billede 2

Tip 6: Vælg den rigtige skrifttype

Den gyldne regel for at vælge den rigtige skrifttype er: Skrifttypen skal være den samme på alle slides.

Det er fint, at have én skrifttype til overskrifter – og en anden skrifttype til brødteksten. Men du bør aldrig bruge flere skrifttyper end dette.

Såkaldte ”sans-serif” skrifttyper er de bedste at bruge, da de står mere klart på skærmen. Et eksempel på sådan en skrifttype er ”Gill Sans MT” som er inkluderet i PowerPoint.

powerpoint Billede 3

Tip 7: Brug lyd og video

En god måde, at holde publikum engagerede, imens du selv får en lille pause, er ved at bruge lyd og/eller video i din præsentation.

Sørg for, at brug PowerPoints værktøjer til at indsætte lyd og video. På den måde undgår du, at ”forlade” slidet og skulle ind på YouTube f.eks.

Dette gøres via fanebladet ”Indsæt” og herfra kan du så vælge det medie du ønsker at indsætte, hhv. ”Billeder”, ”Video” og ”Lyd”.

Det var 7 tips til at forbedre din PowerPoint-præsentation!

Har du et tip, som har virket godt for dig?

Så skriv det i en kommentar herunder!

sponsoreret artikel

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*