lør, 20 jan 2018

Anmeldelse: Hvad er Dybvad uden sin storskærm?

Tobias Dybvad i sit nye onemanshow Fasser partner.

Tobias Dybvads oneman-show ’Fasser partner’ havde premiere den 18. januar i Rødovre og er nu på turné i resten af landet.

Anmeldt af: Ida Lantz

Er det blevet for nemt for Zulus garvede komiker at smække et onemanshow på benene? Det er i hvert fald det spørgsmål, man får i tankerne, når man ser Tobias Dybvads nyeste skud på stammen, ’Fasser partner’. Tobias Dybvad kommer ind på scenen med sit fjogede og charmerende smil. Hans storskærm tårner sig op ved siden af ham og udsender et lyserødt skær mod publikum. Han hilser og sætter så igang. Dybvad starter, som alle komikere, med at bruge et scenarie fra hans eget liv. Hvilket vel er helt forventeligt i stand-up. Han fortæller historien om et one night stand, hvor kvinden efterfølgende spørger, om hun må tage et selfie med ham. Herefter spørger han fordummet ud til publikum, om hun skulle bruge det som bevismateriale, mens han forsøger at levere et forvirret ansigtsudtryk. Det er sjovt, når Christian Fuhlendorff gør grin med det at være etableret kernefamilie far og alt det som høre med, eller når Melvin Kakooza, i opvarmningen til showet, pointerer tåbelige fordomme om afro-danskere. Det kan publikum relatere til, men når Dybvad laver sjov med ‘det hårde kendis liv’ sidder man, som publikum, tilbage med et uforløst grin. Han bliver dog reddet af sin storskærm, hvor det før omtalte selfie, perfekt timet, popper op. Det er netop det, Dybvad kan. Han kan finde ud af at bruge en skærm. Anden del af showet, hvor han gør det, han er bedst til, nemlig at læse sjove tekster op på en sjov måde, var klart en større fornøjelse end første halvdel. Dybvad havde indsamlet forskelligt materiale fra Tinder og læste med skarp teknik teksterne op for publikum. Denne del af showet blev leveret storstilet, og det er anerkendelsesværdigt, at netop dette er han god til. Dog var det ikke bjergtagende eller nyt. Dybvad har fundet sin stil og holder sig stringent til den. En scene, en storskærm og et publikum. Et kort øjeblik blev man da lidt i tvivl, om showet var tekstet på en teleprompter, placeret på bagerste række. Scenariet var i hvert fald velkendt og mindede til stor skuffelse om setuppet fra komikerens comedy program på Zulu. Her var skydeskiven bare byttet ud med en overdimensioneret lyserød storskærm.