MUSIK INTERVIEW & TRENDS

man, 29 jun 2015

Noel Gallagher stod i skyggen af sin fortid

Noel Gallagher & The High Flying Birds, Rock Werchter, Belgien, 27. juni 2015

I 90'erne var Noel Gallagher med til at starte et af de største rockbands i mange år, og desværre kan han ikke helt slippe fra sin fortid. Han er på Main Stage med hans High Flying Birds, og selvom de spiller glimrende, minder det for meget om en våd drøm eller en kæreste man savner

Anmeldt af: Amir Amirian

Desværre var tilfældet i dag, at er det hans akavet og belastede forhold mellem ham og hans bror man savner. Noel Gallagher er en fremragende sangskriver, det skal vi heller ikke vende i vildskab. Han er den bedre del af Oasis, og han beviser, at han stadigvæk kan skrive sange, der kan få den stive teenager eller ældre mand ved siden af dig til at skråle med uden egentlig at vide hvor han er eller hvorfor han er der.

Vi fik en time med sange fra Hr. Gallaghers solo bestræbelser, og det rocker glimrende. Manchesters yndlingssøn får belgierne i fremragende stemning, med hans fængende omkvæd, der går rent ind hos de efterhånden tre dage festival møre belgiere. Det var også dejligt at høre Noels strålende arrogance, da han eksempelvis spurgte publikum om dagens bedste koncert indtil videre, hvortil han selv svarede på de halvhjertede brøl, at han tænkte det nok. Man var i tvivl om han var arrogant eller ydmyg for han ved nok godt selv, at han ikke er dagens højdepunkt længere.

De nye sange fik aldrig for alvor publikum oppe at ringe, og der kom efter en times tid flere råb fra publikum. Kan i gætte hvad det var? Det var nemlig det som Noel nok også selv ved, at de fleste helst vil skråle på max lungekapacitet med til Wonderwall og andre mega hits som han nærmest har spyttet ud af munden fra sin hærgede tid i Oasis.

Og lidt fik vi, da koncerten blev sluttet af med Dont look back in anger. Hvor skuffende det må være for Noel, at det kun er fortidens hits, der for alvor kan få publikum med. Noel Gallagher and the High Flying Birds var fedt, og hvis du trasker op til Arena for at tjekke ham ud, skal du væbne dig med tålmodighed for at få din Oasis stådreng på. En ret fed koncert der aldrig kom op og ringe, men er du typen der er skabs sing alonger, kan Noel Gallagher og hans højt flyvende fugle anbefales.