FILM, TV & TEATER

man, 17 mar 2014

Antimobning for alle

Med min alder på 23 år i mente, gik jeg ind i Filurens teatersal med blandende forventninger til #bitch#kælling#backstabber, der er henvendt til folkeskoleelever. Disse tanker blev hurtigt vendt 180 grader.

  Tekst: Jesper Møl Trads Billeder: Teateriet Apropos’ pressebilleder   Med en simpel, men flot, scenografi har instruktør Nikolaj Mineka og resten af holdet skabt en forestilling, der sætter historien i fokus. En scenografi der bygger på plader, der kommer til at stå som store computerskærme. Historien er om teenageren Simone, der har forsøgt selvmord grundet internetmobning, fortalt igennem hendes venner Markus og Mille. De to hovedpersoner er samtidig kærester og kæmper med at holde sammen på deres forhold. Stig Reggelsen Skjold og Sara Line Møller Olsen kæmpede fra forestillingens start med, at ramme unge 16-17 åriges sprog og brug heraf, men de spillede sig op og leverede en flot præstation. Begge skuespillere arbejder flot med blandingen af drama og humor.   En farlig leg med humor I et stykke, der tager et så alvorligt emne op, er de ”funny reliefs” der kommer undervejs vigtige. Scener eller udtryk, der tager en snært af dramaet og får tilskueren til at ånde lettet op. Dramatiker Henrik Szlkany har undervejs skrevet sådanne ind i form af hashtags, der bygger på sjove ordspil. Hertil er der lagt en koreografi over, der ikke altid fungere. Til tider gik der mere klovnetendenser i skuespillernes spil og som publikum, grinte man mere end man blev forarget. En farlig tendens, da man herved forsvandt ud af et univers, som skuespillerne havde taget os i hånden og draget os ind i.   Blandede scenografiske indtryk Universet skabes i førnævnte scenografi, der har placeret publikum på to sider af scenen. En scenografi der gør, at skuespillerne hele tiden er i bevægelse. Det er farligt, at vende publikum ryggen, men det blev aldrig et problem da skuespillerne bevægede sig flot og naturligt på scenen. Jeg forstår dog ikke ideen med publikums placering. Bag begge ender af tilskuerne var sat et stort lærred op, der førte tankerne til en stor computerskærm, i det at en stor del af historien udspiller sig igennem updates på forskellige sociale medier. Jeg kan stadig ikke forstå om meningen med, at publikum sad overfor hinanden, med scenen i midten, var at vi skulle iagttage os selv. Iagttage, at det kan være alle der er en del af mobningen eller en anden mulighed.   Hårde bemærkninger i et højt tempo Forestillingen kører i et højt tempo. Unges sprog og gøren på internettet og i tv-programmer kører i højere og højere tempo. Når man tænker på dette tempo, så har Nikolaj Mineka ramt helt plet med den fart som replikker, musik og lys leveres i. Det giver en god dynamik på scenen, der samtidig holder publikum i gang. Et flot træk.  Tiden er ikke længere til langsomme serier som DR’s ”Sommer”, der nu genudsendes på DR1. Dette ses tydeligt i denne forestilling. Jeg ved godt, at sproget har udviklet sig den forkerte vej og at unge i dag har et meget hårdere sprog end da jeg var 13 år. Stadig mener jeg ikke, at sproget er så hårdt, som det nogle steder bliver fremført. Hovedpersonerne er ikke 6.-, men nærmere 9. klasser, men stykket er henvendt til unge fra 6. og op efter. Det kan også være, at det er for længe siden jeg har snakket med unge i den alder.   Kom afsted! Som sagt var jeg lidt skeptisk for, at voksne mennesker ikke ville få noget ud af dette stykke. Heldigvis fik jeg ikke ret og kom ud af teatersalen godt underholdt og med tanker der omkredsede emnet internetmobning og egne handlinger. Stykket tager 70 min, men føles som 40 min. Dette er i min bog det bedste tegn på, at forestillingen er god. Man glemmer tiden og vil have mere. Derfor vil jeg anbefale alle, både unge og gamle som jeg selv, at tage ind på filuren og se Teateriet Apropos’ antimobningsforestilling #bitch#kælling#backstabber.   Fakta: Hvem: Teateriet Apropos Hvad: #bitch#kælling#backstabber Hvor: Gæstespil hos Teaterhuset Filuren Hvornår: 14.-28. marts Instruktør: Nikolaj Mineka Medvirkende: Stig Reggelsen Skjold, Sara Line Møller Olsen og Bolette Engstrøm Bjerre Dramatiker: Henrik Szklany