Det vil være en god idé at tage til din læge eller en sexsygdomsklinik.
Det vil være en god idé at tage til din læge eller en sexsygdomsklinik.

Begyndt at bløde

Pige på 17 år fra Faxe Kommune

Hej. Jeg har haft min p-stav i 2 år og 10 måneder. Jeg havde de første 2,5 år ikke blødninger overhoved, men efterfølgende måneder begyndte jeg at bløde. Disse blødninger skete også efter samleje, da jeg havde fået en ny kæreste. Er det normalt, at jeg nu begynder at bløde, hvis jeg slet ikke ellers har blødt før?

Svar:

Hej! Blødningsforstyrrelser er en meget almindelig bivirkning ved p-staven, så umiddelbart lyder det ikke så underligt. Der er dog nogle ting, som det er vigtigt at være opmærksom på. P-staven er et hormonelt præparat og virkningen kan påvirkes af andre medicintyper – så det er vigtigt at gøre læge/hospital opmærksom på, at du anvender den, hvis du får udskrevet noget ny medicin. Derudover så kan pletblødninger også være et symptom på at du er smittet med en sexsygdom. Det kunne derfor være en god idé at tage til din læge eller en sexsygdomsklinik og få lavet en test.

LÆS OGSÅ: “Forskudt menstruation med p-stav”

Tak for alle spørgsmålene Sexlinien for unge siger tak for dit spørgsmål – vi håber, vores svar har medvirket til, at du måske kunne løse dine problemer. Har du mere at spørge om eller vil du have uddybet dit svar, kan vi også fanges på vores telefon eller chat på Sexlinien.dk, hvor vi også laver rådgivning, hvis du ikke lige kan bruge vores brevkasse igen. Vi tager telefonen kl. 15-17 og chatter kl.15-17 på alle hverdage. Nummeret er 70 20 22 66.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*