MUSIK INTERVIEW & TRENDS

ons, 18 mar 2015

Bistok følger op efter 10 år

Bistoks nye album er en blanding af dansk rap, ragga og et poetiskpsykedelisk galskabs

Det skulle tage 10 år, men nu udkommer EP’en ”Uranium” endelig og ambitionerne er på plads. De gamle fans skal mærke at Bikstok er den sande vare og de første pionerer for genren

.

Mon ikke Bistok Røgsystems fødsel egentligt kan spores tilbage til en ganjatåget aften på Skyjuice-bar med Beenie Man og Bounty Killa bankende fra klubbens soundsystem, i så høje DB tal at publikums hørenerver forlængst er fordampet i et puf af psykedelisk røg.

Det er i hvert fald i den sammenhæng, at det i 2003 lykkedes for Lasse ”Blæs Bukki” Bavngaard at falde i snak med Dwayne ”Eaggermann” McFarlane, hvis lidt sjove tilnavn kommer af at stave ”reggae” bagfra. Søren ’Pharfar’ Schou var på det tidspunkt trommeslager i Mr. Chin, som Dwayne også var involveret i, men han blev hurtigt overtalt til at lave noget med de to, og grundstenene for en uhørt ny genrekombination af dansk rap, ragga og et poetiskpsykedelisk galskabs element var lagt.

Nu er den her altså - ”Uranium”. Opfølgeren til debutalbummet "Over Stok og Sten" fra 2005 som lagde fundamentet for den danskhall-genre, der opstod i kølvandet. Sjovt nok skulle man altså vente 10 år på den, og røgsystem er væk. Kun Bistok  er tilbage, men hør singleren ”80erne” og EP’ens titeltrack ”Uranium” og du kan med det samme høre at Bikstoks særkender og stil er på plads uden den mindste slingren. Ep’en rummer på numre der er lige syrede og rummer lige så meget galskab i dreads’ne som tidligere. Heldigvis rummer pladen dog også nyt land for bandet, hvor man klart vil kunne opleve at der er kælet mere for lyden og musikken.

LYT HER

Danskhall genren er muligvis eksploderet og blevet hvermandseje i kongeriget, og der er masser af kunstnere der med succes har sat deres særkende på genren. Alligevel gælder det stadig: Det er som om originalen stadig er bedst.