MUSIK INTERVIEW & TRENDS

tor, 26 nov 2009

Brandskade

Multinationale koncerner bruger millioner på at pleje og forbedre deres brands. Alligevel knækker filmen for Disney og de andre giganter en gang imellem.  

Disney sparker til de fede

Disneyland annoncerede, at de ville gøre vandkanalen dybere i deres forlystelse ”It’s a Small World”. Årsagen var, at de oplevede stigende problemer med både, der sad fast på grund af overvægtige passagerer. Og hvordan løste koncernen det problem: Man bad kraftigt overvægtige mennesker forlade bådene med kuponer’er til gratis mad som kompensation!  

Jay-Z i hundepels

Jay-Z er som mange andre rappere og producere indehaver af et tøjbrand, nemlig Rocawear. Imidlertid kom brandet i alvorlige problemer, da organisationen Humane Society fandt ud af, at kraverne på en serie Rocawear-jakker ikke var lavet af fake fur, som firmaet hævdede, men derimod af hundepels.  

Stik tandbørsten op…

Proctor & Gamble, der står bag brandet Oral B, blev uforskyldt involveret i en lummer affære. Det engelske sexlegetøjs-firma Love Honey lancerede produktet Brush Bunny. Det er et lille aggregat, man kan sætte henover sin elektriske tandbørste, så den fungerer som vibrator. Problemet var, at firmaet i reklamen viste Brush Bunny siddende på en Oral B-tandbørste, hvilket ikke ligefrem faldt i Proctor & Gambles smag. De krævede, at reklamen blev stoppet.

 

Virus powered by Google

En belgisk ekspert i it-sikkerhed ville teste Google’s evne til at stoppe virus-inficerede adwords. Han postede derfor en annonce med teksten ”Is your PC virus-free? Get it infected here!”. Den blev accepteret af Google som adword, og 409 personer klikkede efterfølgende på den.  

Den sukkersyge bong

Medicinal-giganten Pfizer sendte et middel mod sukkersyge på markedet, kaldet Exubera. Det skulle indtages gennem en rørformet anordning. Problemet var bare, at anordningen lignede en hash-bong, var uhåndterlig og i øvrigt kom under mistanke for at give lungeskader. Pfizer måtte til sidst gå den tunge gang ned til containeren og kyle produktet ud.  

Radiohead: Betal, hvad du synes er rimeligt

Det er dyrt at være naiv. Radiohead blev til grin, da bandet lagde deres album ”In Rainbows” op på nettet til download. Fansene kunne selv bestemme, hvor meget de ville betale for albummet. Resultatet blev, at 62 procent ikke betalte noget som helst, mens de resterende 38 procent i gennemsnit gav seks dollars.  

McD vs. ordbogen

 McDonald’s indledte en kamp mod den anerkendte ordbog Oxford English Dictionary. Burgerkæden ønskede ordet ”McJob” fjernet. Burgerkæden har aldrig rigtigt kunne se det sjove i ordet ”McJob”, der bruges som fællesbetegnelse for uinteressante, dårligt betalte job uden fremtidsmuligheder.  

Paris ”Hot” Hilton

Verdens mest kendte hotelarving lagde sag an mod Hallmark, der havde lavet et lykønskningskort, hvor Paris Hiltons hoved var placeret på en tegnet servitrice-krop med teksten ”Paris’ First Day as a Waitress”. Hun serverer en tallerken mad til en kunde og siger ”That’s hot”, hendes berømte – og varemærkede – catch phrase.  

Hvede-allergiker i pizza-reklame

Jessica Simpson reklamerede for Pizza Hut’s Cheesy Bites pizza. Bagefter fortalte hun til Elle Magazine, at hun faktisk er allergisk over for hvede, tomater og ost.  

Det sure æble

9-årige Shea O’German sendte et brev til Apple’s CEO, Steve Jobs, hvor hun foreslog forbedringer til hendes iPod Nano. Hun modtog et svarbrev fra Apple’s juridiske afdeling, hvori det hedder, at Apple ikke accepterer uopfordrede forslag, og at hun ikke skal sende flere idéer ind.

af Erik Christian Larsen