ons, 07 feb 2018

Call Me By Your Name er et smukt coming of age-drama

Call me by your name fik premiere i de danske biografer den 1. februar 2018.

Call me by your name handler om den unge Ellio som bor i det nordlige Italien med sin familie i 1983. Da hans fars tidligere elev, Oliver kommer på besøg en sommer, danner de hurtigt et venskab, selvom Oliver er en voksen mand i 20’erne. Efter kort tid begynder Ellio at få andre følelser for Oliver som hurtigt udvikler sig til seksuelle. Ellio prøver at glemme sin tiltrækning af Oliver ved at være sammen med en lokal italiensk pige, men han kan ikke holde sin tiltrækning af Oliver væk. Da Oliver begynder at gengælde hans følelser tager de deres forhold til det næste niveau med en sommerromance. Call me by your name er en virkeligt velfortalt historie med gode skuespils præstationer. Især er Timothée Chalamet ekstremt god som Ellio. Han formår at give en meget følsom og rørende præstation, som en ung mand der forsøger at kæmpe imod de nye følelser han får overfor den ældre Oliver. Også Armie Hammer som spiller Oliver leverer en god præstation som den ultracharmerende Oliver. Filmen foregår i det nordlige Italien i en meget charmerende lille italiensk by. Det er en meget givende location da det er nogle aldeles flotte og charmerende locations som ser godt ud på film. Det gør at filmen får et meget flot look og bliver utroligt charmerende. Det er den italienske instruktør Luca Guadagnino som her instruret filmen. Han har før primært lavet kortfilm og dokumentarer, men lavede i 2015 den lidt oversete film A Bigger Splash, som kan anbefales. Call me by your name er nomineret til 4 oscars, både for bedste hovedrolle, bedste film, bedste adapteret manuskript og bedste sang. Call me by your name er filmatiseringen af en bog skrevet af Andre Aciman der udkom i 2007 og derfor er det et adapteret manuskript. Bogen handler både om den sommer hvor Oliver kommer på besøg, men handler derudover også om de efterfølgende 20 år. Det er allerede annonceret nu at der kommer en fortsættelse til Call you by my name, som sikkert kommer til at handle om de 20 år der følger Oliver og Ellio’s romance. Den bliver også instrueret af Luca Guadagnino og eftersom Call my by your name er et lille mesterværk kan man kun glæde sig til efterfølgeren.