ons, 23 jul 2014

Der er vand overalt, men Den Lille Havfrue leger med ilden

Der blev pudset skæl og spillet for længste fiskeline i Fredericia Teaters opførelse af ”Disneys DEN LILLE HAVFRUE – The Musical”, da den havde premiere i Operaen i København den 17. juli

Tekst: Marlene Kejser

Foto: Søren Malmose

 

Hvordan svømmer man i en opera?

”Langt ude i havet er vandet så blåt, som bladene på den dejligste kornblomst og så klart, som det reneste glas, men det er meget dybt, dybere end noget ankertov når, mange kirketårne måtte stilles oven på hinanden, for at række fra bunden op over vandet. Dernede bor havfolkene”.

Sådan indledes H.C. Andersens eventyr Den Lille Havfrue, og da det glitrende tæppe går op i Operaen, er det netop her, vi befinder os: dybt nede på havets bund. En havbund hvor vand og bølger har taget menneskeskikkelse og lader havfolket svømme af sted over scenen. Efter at have eksperimenteret med både rulleskøjter og liner fra loftet er instruktør og koreograf Lynne Kurdziel Formato kommet frem til denne elegante og enkle løsning på spørgsmålet: hvordan svømmer man i en opera? Samtidig bliver svømningen markeret af bølgende armbevægelser – her er dog ingen brystsvømning eller crawl.

Magisk flow og for meget teaterrøg

Med en fantastisk levende lyssætning af Martin Jensen og eventyrlig digital scenografi og animation af Marie Jørgensen føler man sig som en fisk i havet. Det er en ren fornøjelse at opleve flowet i de magisk hurtige sceneskift, hvor vi på få sekunder kan gå fra havfolkenes lyse idyl og over til havheksens mørke og uhyggelige hule og herfra stige op til menneskenes spændende verden, som havfruen Ariel er så betaget af.

”Der er vand overalt, og alligevel leger du med ilden”

, siger en bekymret krabbe Sebastian til Ariel. Det var dog ikke dette, som midt i forestillingen startede brandalarmen i Operaen, men derimod havde alarmens sensor fået for meget teaterrøg. Performerne var dog yderst professionelle, og Christian Lund i rollen som Prins Erik overdøvede i en fantastisk solo denne falske alarm og fik forestillingens største bifald. Desuden havde han sammen med Ariel i skikkelse af Kristine Yde en smuk og sanselig scene, hvor de kommunikerer gennem dansen, nu hvor havheksen har havfruens smukke stemme i sin konkylie.

En trimmet Triton

Kostumerne var helt igennem fantastiske og kreative, og i nummeret ”Havet er skønt” stod dette særligt klart frem. Dansende søgræs, glade gopler og sprælske krabber gjorde dette nummer til et klart højdepunkt i forestillingen energi- som kostumemæssigt i bedste glitrende og farverige Disney-stil. Fredericia Teater har i det hele taget fanget skønne performere i fiskenettet. Tim Schou var dybt charmerende som legesyge og nervøse Tumle. Peter Jorde udgjorde en særdeles trimmet Triton med god skildring af et stærkt, men fortvivlet faderhjerte. Mads Æbeløe var top-humoristisk som den vanvittigt passionerede franske kok Chef Louis. Patrick Terndrup og Jacob Andersen var slibrige og spændstige ål i lak og læder, der slangede sig elektrisk om den onde havheks. En original opsætning af denne klassiker, som også lader historiens fader H.C Andersen kigge ned på publikum fra billedrammer i løbet af forestillingen. En musical der for mit vedkommende vækker barndomsminder til live, og hvor ikke blot foden, men hele kroppen rykker i takt til dette orkesters dejlige musik under ledelse af kapelmester René Bjerregaard Nielsen.

Musicalen spiller i Operaen i København frem til d. 17. august, og derefter er der spilleperiode på Fredericia Teater fra d. 28.august til 1. oktober.

Billetbestilling:

www.billetnet.dk

Hjemmeside:

www.lillehavfruemusical.dk