ARTIKLER

ons, 05 apr 2017

Det fysiske teater sætter sig i plyssæderne

Den menneskelige adfærd under lup (Foto: Gisli Dúa)

Den Reumert-vindende instruktør og performer Kristján Ingimarsson omdanner Aarhus Teater til et kæmpemæssigt antropologisk laboratorium i den nye humoristiske og sveddryppende forestilling MORPH. Her erstatter kroppen det talte ord, når dansere, akrobater og skuespillere sætter den menneskelige adfærd under lup. MORPH får urpremiere 11. april på Scala-scenen, og vi skal advare med det samme: Der er fare for adfærdsregulerende oplevelser!

”Morph er en forestilling, som taler meget mere til dit hjerte, din mave og dit underliv, end den taler til din hjerne. Og det trænger vi fandme til i det her informationshelvede, der vælter ind over os.”

Kristján Ingimarsson, instruktør  

Foto: Gisli Dúa

Første gang på Aarhus Teater

”For mig er Kristján Ingimarsson et varemærke. Mine venner og kolleger ved, at det bliver en fed forestilling, alene fordi det er ham.”

Kjartan Hansen, skuespiller i Morph Det er første gang, at den islandske multikunstner Kristján Ingimarsson gæster Aarhus Teater. Han er kendt for sine højenergiske, fysiske forestillinger, hvor hverdagen og vores ubevidste handlingsmønstre sættes på spidsen i komiske og overraskende tableauer. I 2012 bragede han igennem kulturpanassets lydmur med den komiske, fart-over-feltet forestilling BLAM, der indbragte ham Reumert Juryens Særpris. I dag betragtes Ingimarsson som et af fyrtårnene i det udfordrende og grænsesøgende, fysiske teater i Danmark såvel som internationalt.

Foto: Gisli Dúa

Den menneskelige adfærd under lup

Nu kan det århusianske publikum glæde sig til at opleve hans seneste forestilling MORPH, der både udfordrer tyngdeloven og vores måde at se verden på. I MORPH sætter Ingimarsson sammen med fem performere den menneskelige adfærd under lup. Tingene vendes på hovedet, tages ud af sammenhæng og sættes ind i en ny, hvor bevægelse, kroppe og ting smelter - morpher - sammen i nye logikker. Forestil dig for eksempel, at du dumper ned midt i en fernisering. Du kigger på folk, der kindkysser, small-talker og bull-shitter. Tilsyneladende sofistikerede væsner i kunstverdenen, men i virkeligheden ikke anderledes end flokdyrene på savannen.

Foto: Gisli Dúa

Scenogri af glasmontrer og skrald

Scenograf Jonas Kølkjær har skabt en dekoration bestånde af to styrende sceneelementer: Kliniske glasmontrer i forskellige størrelser, der minder om laboratorier, hvor menneskedyret udstilles og undersøges, og en kæmpe bunke af menneskeskabt, farverigt plastikskrald; elementer som i løbet af forestillingen morphes sammen, og som kan antage form som for eksempel hverdagsbrugsgenstande, kunstværker eller blot skrald.

Foto: Gisli Dúa

Kroppens sprog morph

er en (næsten) ordløs forestilling med kroppen som det primære virkemiddel. Fælles for de seks medvirkende er deres unikke evne til at udtrykke sig kropsligt i næsten tyngdelovsbrydende bevægelser: Kjartan Hansen (skuespiller og performer, med i Aarhus Teaters ensemble), Kajsa Bohlin (cirkusartist og akrobat), Julie Kunz (performer), Thomas Bentin (Reumert-nomineret danser med en baggrund indenfor kampsport på eliteplan), Nanna Cecilie Bang (skuespiller, uddannet ved Skuespilleruddannelsen i Aarhus i 2014) samt ikke mindst Kristján Ingimarsson, der i MORPH lader sin rolle som både performer og instruktør gå igen i forestillingen, hvor han skiftevist kaster sig ind i morphet, skiftevis betragter det hele udefra - som en billedkunstner, der eksperimenterer med sit kunstværk for øjnene af publikum. Morph - rethink human behaviour er Aarhus Teaters andet bidrag til kulturhovedstadsåret Aarhus 2017. Første bidrag var Christian Lollikes succesrige gentænkning af Holberg-klassikeren Erasmus Montanus.