Normcore er død, siger eksperterne. Det er tid til pang og farver.
I 2014 var normcore det mest googlede modeord, og alle modesites, -magasiner og deslige blogs gav deres bud på, hvordan man mestrede tendensen bedst. Nu erklærer modebranchen normcore-tendensen død, og det er ifølge de store modehuse og anerkendte designere tid til, at vi ifører os nogle flere farver, noget mere pang og i det hele taget nogle langt mere opsigtsvækkende styles.Goddag til glamcore
Glamcore tager over, der hvor normcore fader ud, og det betyder, at dine grå bomulds-T-shirts, sorte skinny jeans og de mange unisex sneaks, du over tid har erhvervet dig, skal blive liggende tilbage i garderoben. Indstil dig på statement-outfits, lækre detaljer og et stærkere og mere personligt udtryk, når du om morgenen står og skal finde tøj til din spæde krop.På vej ud af krisen
Martin Raymond, som er stifter af det britiske trendbureau, Future Agency, udtaler, at forbrugerne er klar: ”De [forbrugerne, red.] er ikke længere vilde med at holde igen og være ”normale” og neutrale”, siger Martin Raymond og tilføjer: ”Det, som forståeligt er sket, er, at forbrugerne har sagt ”det er ikke sådan, vi har det; vi er på vej ud af krisen, og vi er trætte af at spænde livremmen ind – og derfor ser de i stedet til glamcore og ønsker at gå i den retning”, slutter han til britisk Vogue-artiklen under overskriften ”The return of show off fashion”. Se designernes og modellernes bud på de nye og flamboyant-prangende outfits herunder:
Japansk Vogue-redaktør, Anna Dello Russo, er aldrig bleg for at iføre sig farver - og bliver det nok heller ikke foreløbigt.