I Blodet er en poetisk og smuk film

"I blodet" får premiere den 15. september.

I Blodet er årets bedste ungdomsfilm, mener TJECK Magazines anmelder, der giver 6 á 6 stjerner

Af Tinus Elsig

Med årets utvivlsomt bedste ungdomsfilm,

I Blodet,

sætter Heisterberg i sin debut som instruktør barren højt for hvad en ungdomsfilm skal levere. Filmen, der udspiller sig i København og centrerer sig om den medicinstuderende Simon (blændende spillet af Kristoffer Bech) og hans indre identitetsstrid, skildrer med fantastisk indføling hovedpersonens desperate forsøg på at holde fast i det drengerøvede og uforpligtende ungdomsliv, som voksendommen truer med at tage fra ham. https://youtu.be/6aCOb4GosrA?t=1 Med udgangspunkt i Simon og hans tre venner og bofæller, følger vi Simons desperate kamp for at holde sammen på det firekløver, der udfordres af kærester, flytteplaner og studier, og som tvinger Simon ud i radikale og mere eller mindre mislykkede forsøg på at forhindre det uundgåelige. Med en uforbeholden kærlighed til København og dets sønner og døtre, der fremelskes gennem den smukke kameraføring og fortællestil, drages og længes man som seer mod ungdommens intense venskaber og forelskelser, der står så stærkt, men som naturligt forgår. Det står til Heisterbergs og det stort set uprøvede cast af nye danske skuespilleres ære, at man på samme måde som seer føler smerten over de uundgåelige opbrud, der markerer overgangen fra hvalp til voksen.

I Blodet

er et smukt og poetisk portræt af den eksistentielle – og langt fra smertefrie – erkendelsesproces fra ungdommens rus og rastløshed til det bekymrede og ansvarstunge voksenliv. Men filmen fremstår først og fremmest som en dybfølt og æstetiseret kærlighedserklæring til den by, der lægger byrum til rastløshedens flygtige flirt, forelskelser, forvirring og… ensomhed. ….Og hvor er det dog befriende med en ungdomsfilm, der fornægter moralprædikenen og fristelsen til, som så uendeligt mange andre ungdomsfilm gør det, at skære pointerne ud i pap.

TJECK Magazine giver 6/6 stjerner til I Blodet

, der har premiere i de danske biografer i morgen 15. September.