Teamet bag Freemi Rasmus, Mikkel og Jamie.
Teamet bag Freemi Rasmus, Mikkel og Jamie.

Freemi vil stoppe forbrugshelvedet

At give ting videre er ikke ikke altid nemt og bekvemt, men det bør det være. Let og problemfrit. Det er bl.a. en af de overbevisninger der ligger til grund for Freemi – tidligere ”ta´ dét”, kendt fra Løvens Hule.

Tilbage i 2016 grundlagde de 3 foundere, Rasmus, Mikkel og Jamie ”ta´ dét” og siden er det gået stærkt for platformen. En succesfuld optræden i Løvens Hule, gav virksomheden og projektet et økonomisk boost og på blot 24 måneder er 20.000 ting blevet recirkuleret på Freemi, hvor 4 ud af 5 ting generelt bliver givet videre til et nyt hjem.

Forbrugshelvede

Konceptet “Black Friday” har de seneste år udviklet sig voldsom, rent økonomisk. Sidste år brugte danskerne intet mindre end 2,117 mia. kr. på ny indkøb alene denne novemberdag. Sammenlignet med året før er det en vækst på 5,8%. Ifølge Nets blev Black Friday sidste år den største danske handelsdag nogensinde. Man kan desværre nemt forestille sig, at forbrugsfesten bliver endnu større om under en måned fra nu, d. 23. november 2018, medmindre vi altså gør noget ved det.

Adfærdsændring

For at det stadig voksende forbrugshelvede skal høre op, kræver det en regulær adfærdsændring. Fænomenet skal stoppe og Freemi ønsker at danne front i denne adfærdsændring, og med den bæredygtige platform, hvor recirkulering er i centrum, har de midlet til at indfri målet.

affald i skov pixabay

Recirkulering er godt for klimaet, da det forlænger levetiden for en given genstand. Jo flere der tænker i længere brugscyklusser, jo mere kan den CO2, der normalt er forbundet med produktion og bortskaffelse begrænses. En rapport fra 2014 fra Københavns Kommune viser, at der årligt bliver smidt 20.000 ton til storskrald, hvoraf hele 70% bliver sendt til forbrænding. Dette står i skarp kontrast tilde 4 ud af 5 ting, som altså finder nyt hjem på Freemi. Det viser at ikke alt affald er affald.

Kampagne

For at danne trop i adfærdsændringen, har Freemi en konkret plan med deres kampagne – #antiblackfriday. De opfordrer til at folk ikke køber på Black Friday, men i stedet giver én ting gratis videre på Freemi eller en anden platform i ugen op til Black Friday. Det er dermed første skridt mod at stoppe forbrugsfesten.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*