MUSIK INTERVIEW & TRENDS

ons, 20 jan 2016

Gymnasieelever minder unge om tandlægen

Unge er i risiko for at udvikle tandsygdomme når de springer tandeftersynet over (Foto: Colourbox)

Hvordan overbeviser man unge om, at det er vigtigt at gå regelmæssigt til tandlæge? Det har cirka 700 gymnasieelever fra hele landet dystet om at give det bedste bud på i Tandlægeforeningens konkurrence. En klasse fra HTX Hillerød løb med førstepræmien.

Caries, tandkødsbetændelse, syreskader eller problemer med visdomstænder. Unge er konstant i risiko for at udvikle tandsygdomme som disse, når de springer eftersynet hos tandlægen over. Og det er der mange, der gør. Undersøgelser viser, at hver femte af danske unge, der er mellem 18 og 25 år, kun besøger tandlægen hvert andet år eller sjældnere. I efteråret udlovede Tandlægeforeningen derfor 10.000 kroner til den gymnasieklasse, som kunne levere det bedste kampagneforslag målrettet 18-20-årige med budskabet Gå regelmæssigt til tandlæge. LÆS OGSÅ: "Dyrt at droppe tandlægen" Tandlægeforeningen modtog over 80 kampagneforslag fra 29 forskellige gymnasieklasser. 3A fra HTX Hillerød løb med førstepræmien, og i den anledning lagde Tandlægeforeningen hus til en præmieoverrækkelse den 14. januar. Anden- og tredjepræmien, som bestod af diverse tandplejeprodukter gik til henholdsvis 2F fra Slagelse gymnasium og 2A fra HTX Hillerød. Formanden for Tandlægeforeningen, Freddie Sloth-Lisbjerg, overrakte førstepræmien til 3A, deres lærer Carsten Lundh og Vibeke Johnsen, vicedirektør på HTX Hillerød. Carsten Lundh vandt også konkurrencen i 2013 med sin klasse 1A, hvoraf flere af eleverne, der vandt i år, også deltog.

“Get back in the game”

3A fra HTX Hillerød har arbejdet med kampagnen i faget kommunikation/IT, og deres kampagneforslag består af to korte film, et radiospot og fire go-cards. Budskabet i forslaget er ”Get back in the game” – en påmindelse om, at man skal finde en ny tandlæge, når man er fyldt 18 år. I de to film følger man to unge – en dreng og en pige – som tilsyneladende gør sig klar til en date efter lang tids singleliv for at komme ”back in the game”. Til sidst tager begge film en drejning, og det går op for seeren, at ”back in the game” henviser til, at de unge er blevet droppet af tandlægen og nu er på vej til deres nye tandlæge. Tandlægeforeningen er specielt begejstret for humoren, autenciteten og overraskelseselement i de to film, som gør, at man husker dem. Klassen foreslår, at de to film spredes via blandt andet Facebook, og at de suppleres af et radiospot og go-cards til fitnesscentre og cafeer. Tandlægeforeningen forventer at bruge kampagneforslaget i forbindelse med en kampagne, der skal udrulles i efteråret 2016.