MODE & STIL

søn, 05 jul 2015

Koncertanmeldelse: Oh Land og Nibe ramt af hedebølgen

Oh Land på Nibe Festivalens sidste dag 2015

Den danske hedebølge var på sit højeste, da Oh Land optrådte den sidste dag på Nibe Festival – både publikum og sangerinden var stærkt mærket af varmen

Tekst og foto af: Maj Laden Nørgaard

I går sang Nibe Festival 2015 på sidste vers. Oh Land var blandt de musikere, som kæmpede sig igennem hedebølgen på festivalens sidste dag. Oh Land og bandet gjorde en formidabel præstation musikalsk og forsøgte ihærdigt at få publikum med, men det var tydeligt, at de trætte festivalgæster var ramte. Sveden dryppede af alle i den bagende sol –også teknikken fik problemer undervejs - hvilket må siges at være en af de store syndere i forhold til helhedsoplevelsen.

Bandet gjorde sig klar ved den lyserøde sceneopsætning og havde farverige 80’er parykker på. Sangerinden hoppede på scenen iklædt bøgeblade fra Skalskoven i Nibe, som var tapet på. ”Da jeg havde taget bladene fra skoven, fandt jeg ud af at den var fredet,” sagde Oh Land med et kæmpe smil på læberne.

Efter de første par numre var Oh Land lidt skeptisk men understregede denne skepsis med humor. Hun havde næsten aldrig prøvet noget så varmt, selvom man ikke burde klage over det, når det gode vejr endelig var kommet til Danmark, sagde hun. Herefter spurgte hun ”Hvor er min nordjyske øl?”, og der kom fluks et glas fadøl ind til superstjernen.

Oh Land udviste fight på scenen

Uanset hvor meget varmen havde ramt Oh Land, må man tage hatten af for hendes fight på scenen. Med en sublim musikalsk præstation, som var veludført helt til fingerspidserne med power, en fantastisk stemme og en fed sceneopsætning, formåede Oh Land at komme ud over scenekanten. Og det i sig selv trækker bedømmelsen særdeles op.

Oh Land bevæger sig inden for electropop-genren og optrådte med kendte sange som ”Renaissance Girls”, ”White Nights” ”Head Up High”, ”Pyromaniac” og ”Sun Of A Gun”. Samtidig er der ingen tvivl om, at hun er enormt kunstnerisk og går op i det æstetiske, hvilket kom til udtryk i det girly-farvet sceneshow og hendes performance. Uanset hvilken bevægelse hun var i, eller hvor meget hun svedte, så lignede hun en sand superstjerne.

Den danske sangerinde har arbejdet på sit seneste album ”Eath Sick” fra 2014 i sin lejlighed i New York. På utraditionel vis har hun anvendt den økonomiske tilgang crowdfunding, hvor hendes fans har medvirket til at finansiere og bestemme albummets indhold. Oh Land har betalt igen med smagsprøver fra albummet undervejs og blandt andet spist pandekager med en heldige fan.

Oh Land med det borgerlige navn Nanna Øland Fabricius er blevet tilbudt flere samarbejdsaftaler med store pladeselskaber, men det var hun ikke interesseret i. I stedet slog hun pjalterne sammen med Pledge Music og publikum for at få en mere spændende måde at skabe pladen på. For nylig udtalte hun i ”Aftenshowet” på DR 1, at hun vil udgive et dansk album med titlen ”Kattegat” for første gang i sangerindens karriere.

Stemningen trak helhedsoplevelsen ned

Der var spredte klapsalver blandt publikum, og der var ikke mange, som sang med på Oh Lands numre. Ligeledes var der ikke tæt pakket, men der var dog lidt energi tilbage blandt dele af publikum.

Udover hedebølgen, kan en af årsagerne til den dalende energi fra tilhørerne skyldes det manglende kendskab til Oh Lands musik. På trods af sangerindens image, deltagelse som dommer i programmet "Voice Junior" og kendte sange, bor og arbejder hun i New York samt laver musik inden for en mere atypisk genre, som måske ikke egner sig så godt til Nibe Festivalens publikum. Nibe bryster sig af at være en regional festival og musikprogrammet er præget af meget popmusik. Så om det er en af årsagerne, er ikke usandsynligt.

I hvert fald skal Oh Land have et kæmpe skulderklap for en gennemført koncertoptræden, men i forhold publikums manglende energi, må helhedsbedømmelsen siges at trække ned. Så vi lander på en pænt bedømmelse i form af fire ud af seks T-er. Imidlertid er TJECK Magazine enormt spændte på at følge hende, når hun udkommer med sit kommende danske album.

Se flere billeder fra Oh Lands koncert på Nibe festival 2015 neden for:

[gallery link="file" size="medium" ids="18884,18885,18883,18886,18887,18888,18890,18892,18889" orderby="rand"]