SEXBREVKASSE

tor, 27 okt 2016

Lp’ens genfødsel tidobler salget af pladespillere

”Cd’en er stendød, mens pladespilleren er som genfødt

Nørden og det grå guld er ikke længere alene om kærligheden til vinyl. Salget af de klassiske, sorte Lp-plader vokser eksplosivt i disse år, og antallet af nye pladespillere følger med op. Britiske Rega, der er verdens næststørste producent af pladespillere, har tidoblet sin produktion for at kunne følge med efterspørgslen. Væksten har samtidig gjort det rentabelt at produktudvikle på den analoge lydgengiver, som digitaliseringen ellers dømte ude for mere end et årti siden.

De tørre tal taler deres eget lydelige sprog: I de seneste tre år er antallet af solgte Lp-plader i Danmark steget med 40-50 procent om året. Globalt er billedet det samme. Og alene i 2015 blev der langet Lp’er til en værdi omkring den halve milliard dollars over disken i pladeforretninger rundt omkring i verden. Og det er ikke længere kun musiknørderne og det grå guld, der voksede op med pladespilleren som en uundværlig del af stereoanlægget i 70’erne, der skifter den gamle pladespiller ud med en ny. Også hippe teenagere og yngre mennesker i 20’erne og 30’erne investerer i den analoge musikgengiver, der nægtede at dø. Lp’ens genkomst betyder, at der i dag globalt set er to måder, vi lytter til musik på: Enten digitalt fx i form af streaming via musiktjenester som iTunes, Spotify og Tidal – eller analogt fra en god, gammeldags pladespiller.

Vi holder af vinyl

”Cd’en er stendød, mens pladespilleren er som genfødt. Det skyldes naturligvis først og fremmest, at både eksperter og forbrugere for længst har konstateret, at den analoge pladespiller simpelthen lyder bedre end de fleste digitale musikkilder. Og så er pladespilleren nok også lidt en modreaktion i en travl multimedie-tidsalder, hvor vi bliver bombarderet med lyd og billeder, hvor end vi står og går. Pladespilleren giver os med sin manuelle betjening ’tiden tilbage’ – sammenlignet med dagens digitale musik, der altid er klar ved fingerspidserne,”

siger Henrik Peulicke, der er salgsdirektør i Medlyd – et dansk firma, der importerer hi-fi og stereo til Danmark, og som har arbejdet med professionel rådgivning om lyd og billeder siden årtusindeskiftet. Og spørger man pladekøberne er det netop ’det rituelle i at sætte en plade på’, der sammen med ’nostalgi’, ’nærvær’ og ’noget man gerne vil eje’ – med andre ord de emotionelle værdier – der vejer tungest, når vi skal finde grunden til, hvorfor vi holder af vinyl.

Produktionen tidoblet

Det britiske hi-fi firma Rega har produceret pladespillere siden begyndelsen af 70’erne, og virksomheden er i dag verdens næststørste producent af pladespillere. I dag producerer Rega over 5.000 pladespillere om måneden, hvilket er en tidobling i forhold til for omkring tyve år siden, da Cd’en var i vælten, og produktionen af pladespillere derfor var på laveste niveau.