MUSIK INTERVIEW & TRENDS

fre, 18 sep 2015

Mie Hovmark: Afskaf karakterkravene igen

Mie Hovmark er formand for Erhvervsskolernes ElevOrganisation.

»Det er en trist situation, at mange nu ikke får chancen for at komme på erhvervsskolerne, når vi tidligere har set, at selvom man har fået lave karakterer så kan man altså godt blive en rigtig dygtig håndværker,« siger Mie Hovmark, formand for erhvervsskolernes elevorganisation

Af Anders Herfelt Jensen

Mange unge har fået sat stolen for døren på grund af de nye adgangskrav.

»

Det er paradoksalt at politikerne bliver ved med at fastholde at de vil have bedre erhvervsskoler, for det er bare ikke det vi ser ske,« siger Mie Hovmark, og påpeger at »det ultimative vil være at afskaffe adgangskravene igen.«

LÆS OGSÅ: "Fri os fra karakterpres"

Politikerne har skudt sig selv i foden

De nye adgangskrav til erhvervsskolerne – 02 i dansk og matematik – har medført et fald på 3.600 elever i dette skoleår.

»Konsekvensen bliver, at skolerne bliver nødt til at spare, og fyre undervisere, og det kommer til at betyde dårligere undervisning på alle skolerne. Det er især problematisk, fordi man må gå ud fra, at de må ansætte lærerne igen, i og med at politikerne på sigt vil have flere til at tage en erhvervsuddannelse,« udtaler Mie Hovmark.

Fællesskabet løfter

Ved indførelsen af karakterkravene har der i år været et fald på 11 procent af elevoptaget. Ærgerligt for dem, der ikke får chancen for at få sig en erhvervsuddannelse:

»Vi har tidligere set at de dårligste elever bliver bedre, fordi de dygtige elever hjælper dem. Det er positivt, at vi har erhvervsskoler, der kan rumme alle, især fordi vi kan se at fælleskabet løfter de dårligste,« siger Mie Hovmark.

LÆS OGSÅ: "Lix: Studiebøgernes Spotify"

Opkvalificering fremfor udelukkelse

»De nye adgangskrav har udelukket en masse elever, der bliver tabt i samfundet,« mener Mie Hovmark. Hun mener at man i stedet bør satse på opkvalificering af de dårligste elever, fremfor udelukkelse: »Det vil være langt bedre hvis man i stedet iværksatte opkvalificering af de elever, der dumper i dansk og matematik, fremfor at udelukke dem.«