MUSIK INTERVIEW & TRENDS

ons, 22 jun 2016

MØ udgiver fanzine skabt med fans fra hele verden

"Empty Billboards And Overloaded Minds" er titlen på et gratis magasin skabt af sangerinden MØ

MØ har skabt et magasin med hjælp fra sin internationale fanbase. Fanzinet – med titlen "Empty Billboards And Overloaded Minds" udkommer i dag, 22. juni og vil blandt andet være tilgængeligt gratis til udvalgte MØ shows, gennem international fan-distribution og online.

"Empty Billboards And Overloaded Minds" sigter efter at forene klippe+klistre traditionen med copy+paste generationen and åbne for nye måder for kunstnere at interagere med fans. MØ har arbejdet på fanzinet over de seneste tre måneder på tourbussen, hotelværelser og i studiet, efter hun har bedt fans om at hjælpe med fanzinet og bidrag fra lande såsom Danmark, Brasillien, Rusland, Frankrig, Mexico, Storbrittanien og mange flere er strømmet ind. Mere end 400 fans har delt deres tegninger, fotografier, digte og kollager med sangerinden.

Se her

Fanzinet, der er udgivet med support fra Microsoft, vil blive distribueret via merchandise-boder til udvalgte MØ-koncerter på sangerindens nyligt offentliggjorte verdensturné ovenpå offentliggørelsen af den nye single ’Final Song’. Og som alternativ distribution vil medskaberne selv, fansene, også hjælpe med at fordele fanzinet i 25-30 lande over hele verden. Distributionen er godt i gang allerede nu. https://youtu.be/_ewteKcp-Ak?t=2 Sideløbende med sin rolle som redaktør, har MØ også selv bidraget med indhold til fanzinet. MØ har blandt andet lavet et interview med ven og tidligere bandkammerat i punk-duoen, MOR, i dag medlem i bandet Timemasters, Josefine Struckmann, samt en Q&A med fans, hvor MØ svarer på spørgsmål om alt fra yndlingsmad til hvordan ’Lean On’ ændrede hendes liv. MØ har også lavet kollager af fanbidrag og helt eksklusivt delt sine egne sjældne tegninger fra zine sangerinden selv lavede, da hun var teenager. Punkscenen i de sene 1970ere og 80ere, især fanzines fra den periode, har altid inspireret MØ. Gennem sit arbejde har sangerinden konstant udtrykt passion for kunst og DIY-kultur, og med dette projekt ønskede MØ at finde en kreativ måde at interagere direkte med fans og de mennesker, der har støttet hende og hendes musik.

Om samarbejdet siger MØ:

”Jeg har altid været vild med zine kulturen, så at lave det her zine med venner og de her seje mennesker fra hele verden har været en lille drøm, der er blevet til virkelighed. Bare at se alt, hvad folk har delt, gør mig virkelig taknemmelig over, at de har villet dele deres kunst med mig. Det føles helt særligt. Det er vores helt egne ting i zinet, og det er virkelig noget, vi har skabt sammen”.

Projektet er en del af MØxSurface-samarbejdet mellem MØ og Microsoft. Sara Høyer Kragelund, Marketing & Communications Manager for Consumer & Education, siger om samarbejdet:

”MØ har arbejdet på fanzinet sideløbende med, at hun har rejst verden rundt, og takket være hendes Surface Pro 4, OneNote etc. har det været muligt for hende, at være kreativ med dette projekt hvadenten hun har befundet sig på tourbussen, i lufthavnen eller backstage, som for eksempel, da hun for nyligt spillede på Coachella. Vi er så glade for, at vi kan støtte og være en del af dette gode projekt”.

Fanzinet er tilgængeligt gratis fra i dag den 22. juni på forskellige lokationer i byer rundt om i verden og til følgende MØ-koncerter, herunder Roskilde Festival: Glastonbury Festival (uddeling på festivalen) June 22nd – June 26th Down the Rabbit Hole (dsitribution via merchandiseboden) June 24th – June 26th Roskilde Festival (distribution via merchandiseboden) June 25th – July 2nd Stavernfestivalen (distribution via merchandiseboden) July 7th – July 9th