fre, 28 apr 2017

Ny japansk animé er flot, men matcher ikke Studio Gibhlis niveau

Filmen Your Name har dansk premiere 4. maj.

Der er i løbet af de seneste årtier kommet virkelig mange gode animationsfilm fra Japan. Især er det Studio Gibhli, som har leveret mesterværker som Grave of the fireflies, Howl’s moving castle, My neighbor Totoro, Kiki’s delivery service og Chihiro og heksene. Fælles for alle disse film er, at de er instrueret af den geniale instruktør Hayao Miazaki. Han formår i sine film at blande leg og fantasi med alvorlige emner.

Your Name er ikke en Studio Gibhli-film, men den er dog enanimationsfilm fra Japan, og filmen er den største succes indenfor japanske film siden Chihiro og heksene i 2001.

I Your Name følger vi de to japanske teenagere Mitsuha og Taki. Mitsuha er en pige, der bor i den isolerede bjergby Itomori. Hendes mor er død, og hendes far er borgmester i byen. Da faderen for år tilbage valgte at droppe sit job som præst for at blive byens borgmester, smed hans mor - Mitsuhas bedstemor - ham ud af huset. Derfor bor Mitsuha alene med sin lillesøster og bedstemoren. Mitsuha drømmer om mere, end Itomori kan tilbyde. Hun drømmer om at komme til storbyen og opleve livet der og fx prøve at gå på cafe.

Teenagedrengen Taki bor i Tokyo med sin far. Han har et godt liv med skole,venner og mangler ikke noget. En morgen vågner Mitsuha op i Takis krop og omvendt, og dette vender begges liv på hovedet.

Til at starte med skal de to unge mennesker finde ud af at leve som den anden person. Efter lidt tid finder de ud af, at de kan bruge dagbøger og deres telefoner til at skrive beskeder til hinanden, så de kan se, hvad der er sket, imens de har byttet krop. Under dette forløb nærmer en komet sig jorden, og det er en stor sensation, for den kommer kun forbi hvert 12-hundrende år. Da det bliver klart for Taki, at kometen er splittet i flere stykker og har direkte kurs imod Itomori, hvor Mitsuha bor, begynder en ihærdig kamp for at få advaret byens beboere og redde Mitsuhas liv.

Jeg kan virkeligt godt lide de japanske tegnefilm, som Hayao Miazaki har instrueret. Hans mesterværker er film som virkelig taler til vores indre barn, som samtidig viser fantasi og drømmeverdener blandet med benhårde realiteter og tragiske skæbner. Your Name formår ikke helt på samme måde at fange mig. Måske er det, fordi filmen starter med en introsekvens, hvor man hører et forfærdeligt japansk popnummer og en filmsekvens, som tilsammen fortæller hele handlingen i filmen.

Filmen er virkeligt flot og har nogle billeder af Tokyo og af naturen, som er vildt realistiske og smukke. Personskildringerne i filmen er også virkelig gode og realistiske, og ligesom Miazaki fra Studio Gibhli formår filmens instruktør Makato Shinkai at blande det barnlige med noget tragisk og alvorligt.

Filmen er næsten to timer lang, og det er for langt til min smag. I de sidste 20-25 minutter føles det som om, filmen går i ring. Derudover kommer der indimellem nogle forfærdelige japanske popnumre, som afslører handlingen og fortæller, hvad personerne føler. Det havde været meget mere elegant, hvis holdet bag filmen havde givet os de informationer i handlingen eller igennem billedsprog. Selvom det er en flot film, når Your Name ikke Miyazakis niveau.