MUSIK INTERVIEW & TRENDS

tor, 06 apr 2017

Roskilde Festival afslører årets plakat og 77 nye navne

Roskilde Festival 2017 sætter nok engang de internationale superstjerner i selskab med de nyeste skud på stjernehimlen

The XX føjes til toppen af årets festivalplakat, mens navne som Future Islands, Halsey, The Jesus & Mary Chain, Royal Blood, The Avalanches, Anthrax, Karl William og The Savage Rose understreger bredden.

Med offentliggørelsen af den fulde plakat og 77 nye navne kan musikelskerne omsider gå på opdagelse blandt de 173 navne fra mere end 30 lande og et utal af de genrer, tendenser og bevægelser, der udgør helheden på plakaten anno 2017. Roskilde Festival 2017 sætter nok engang de internationale superstjerner i selskab med de nyeste skud på stjernehimlen og sender de 130.000 deltagere i festivalbyen på en opdagelsesrejse med afsæt i diversitet, kunstnerisk kvalitet og dyrkning af vækstlagene. https://youtu.be/Xk5aZ2eiiSw

The XX og fremtidens stjerner

I forvejen har internationale giganter som The Weeknd, Foo Fighters, Arcade Fire vist, at Roskilde Festival byder på de kæmpemæssige fællesskaber i stadion-format. Med offentliggørelsen af britiske The XX føjer Roskilde Festival det sidste navn til toppen af plakaten. The XX er aktuelle med deres roste tredje album, der i 2017 har været et globalt gennembrud for gruppen. Trioens medlemmer er alle under 30 år gamle, og når de til sommer træder op på Orange Scene, bliver det foran deres hidtil største publikum i Danmark. The XX er ét blandt flere unge navne i toppen af årets plakat, som tidligt i karrieren har bevist, at de er kommet for at blive - det har de til fælles med navne som Lorde, Father John Misty, Solange, Royal Blood, Justice, Halsey og Future Islands. Det fremtidsorienterede fokus på hovednavnene er afspejlet overalt på plakaten, hvor Roskilde Festival som en talentfabrik stræber efter at præsentere kunstnerne tidligt i deres karrierer. LÆS OGSÅ: "Father John Misty og 23 andre nye navne til Roskilde Festival" Det gælder yngre urbane kunstnere som Princess Nokia, Lil Uzi Vert, G-Eazy, Bryson Tiller og danske Karl William såvel som de debuterende nordiske talenter, der møder deres første større publikum på Roskilde Festival. Sidste år debuterede Phlake på Rising-scenen - nu tager de springet op til Orange Scene. I 2017 kan det være Irah, AyOwA, Noah Carter, Silvester eller Sigrid, der kan løfte deres karrierer yderligere efter deres seance med Roskilde Festivals særdeles nysgerrige publikum.

Roskilde Festivals programchef Anders Wahrén siger:

"Det er et vildt klimaks endelig at kunne præsentere den fulde plakat med vores bud på den mest aktuelle, genredefinerende og udfordrende musik i 2017. The XX har ligesom Solange, The Weeknd og Lorde skabt massiv opmærksomhed verden over, selvom de ikke er over 30 år gamle. De kan om nogen få snakken om manglende hovednavne i fremtiden til at forstumme og har fortsat potentialet til at overrumple og vinde endnu flere fans, når de gæster Orange Scene til sommer. På den måde repræsenterer de både nutiden og fremtiden, når de samtidig optræder side om side på plakaten med helt unge og fremadstormende talenter som Noah Carter, Silvester og Sigrid."

Kvindelige rollemodeller udfordrer uligheden

Årets plakat er kendetegnet ved en lang række kvindelige kunstnere, som - ud over at lave fantastisk musik og levere den med den rette energi - kæmper for kønsdiversitet, ligestilling, borgerrettigheder og kvinders rettigheder. Jenny Hval, Princess Nokia, Solange, Madame Gandhi, Discwoman, Alsarah & The Nubatones, Noga Erez, Elza Soares, Jah9, Weynes Blood, Hun Solo og Savage Rose er eksempler på, at publikum kan møde kvindelige kunstnere, der bruger deres musik som platform til at inspirere til forandring og lighed. De stærke rollemodeller kan udfordre og påvirke ubalancen i en branche, hvor kvinderne er langt i mindretal på scenerne.

Anders Wahrén siger:

"Vi har et ansvar i forhold til at ændre ubalancen i kønsfordelingen. Vi ser vores egen rolle som en platform, hvor rollemodeller og stærke forbilleder af begge køn kan inspirere til forandring og lighed. Det gælder også en forandring, der ændrer fremtidens kønsbalance blandt musikerne på vores scener. Vi er som festival sidste led i den musikalske 'fødekæde', men det betyder ikke, at vi ikke skal forsøge at påvirke den. Det kan vi gøre med navne som Princess Nokia og Madame Gandhi, der begge er interessante, fordi de besidder en skarp kunstnerisk og holdningsmæssig profil og samtidig befinder sig i det urbane felt, som normalt er meget mandsdomineret. De er rollemodeller, der viser en anden vej i en mandsdomineret branche og kan inspirere til nye tanker i mødet med publikum."

Stjernerne knytter næverne

Plakaten illustrerer, at kunstnerne i den grad tager politisk stilling til deres omverden i 2017, og at musik, kunst og holdninger går hånd i hånd på Roskilde Festival. Arcade Fire udgav deres første single i tre år, 'I Give You Power', få timer før Donald Trumps indsættelse, A Tribe Called Quest satte den amerikanske Grammy-uddeling på den anden ende med deres kritik af den nyvalgte præsidents indrejseforbud fra udvalgte muslimske lande. Heller ikke Father John Misty holder sig tilbage med den politiske samtidskritik, og Solange kredser om frigørelse, racisme og borgerrettigheder. Turen gennem plakaten viser en strøm af musikere, der bruger kunsten politisk og til at skabe en agenda. Puertoricanske Residente forholder sig til LGBT-rettigheder og menneskesmugling, og han har været en så højlydt og progressiv stemme, at han har modtaget en Nobel Peace Summit Award for sit sociale engagement. 47Soul berører kampen for frihed og lighed i Palæstina, og Seun Kutis seneste udgivelse er meget karakteristisk kaldet 'Struggle Sounds'.

Anders Wahrén siger:

Uanset hvor vi har været i verden for at booke musik, har det været tydeligt, at forandringer og strømninger i det politiske klima holder kunstnerne til ilden her i 2017. Og det handler ikke kun om det amerikanske valg, hvor Arcade Fire og A Tribe Called Quest har ytret sig højlydt, men også som sociale opråb om lighed fra Seun Kuti fra Nigeria og Residente fra Puerto Rico og på det mere personligt reflekterende plan, som vi oplever det hos Solange og Father John Misty. Når først koncerterne begynder, kommer årets festival klart til at signalere, at kunstnerne har noget på hjerte, som rækker langt ud over dem selv.

Legenderne gør comeback

Årets festival er også centrum for møder mellem erfarne kunstnere og et ungt publikum. Foo Fighters besøgte sidst Roskilde Festival i 2005, og Arcade Fire leverer i år deres første koncert på festivalen i 10 år. De banebrydende australiere fra The Avalanches fik sidste år et forbløffende kreativt comeback med pladen Wildflower, som havde ladet vente på sig i 16 år. De skotske støjrockere The Jesus and Mary Chain vender tilbage i 2017 med deres første plade i 19 år, og det samme gælder de britiske drømmerockere Slowdive, som har genoptaget karrieren efter 20 års pladepause. Metalhovederne kan glæde sig til at blive rusket igennem af de berygtede amerikanske thrash-konger Anthrax, som sidste år viste, at de stadig er i topform med pladen For All Kings. Med en gennemsnitsalder på 24 år har de fleste af Roskilde Festivals 130.000 deltagere ikke haft mange chancer for at tage imod The Savage Rose, som første gang spillede på festivalen i 1974. Gruppen kan i 2017 fejre 50-årsjubilæum, og over for en ny generation vil de demonstrere, hvor skelsættende og betydningsfuld deres musikalske rejse har været for den danske musikscene.