ARTIKLER

tir, 21 jun 2016

Sådan får du foden indenfor på et svært marked på nettet

Hav det tekniske i orden – få en hjemmeside der kan klare en masse trafik

Her på siden er der for nylig publiceret en række artikler om hvordan du som studerende kan starte din egen webshop. Hvis du er en af dem, der stadig går med en lille iværksætter i maven, kommer der her fire simple tips til, hvordan du kan få foden ind på et svært marked – med udgangspunkt i tøjbranchen.

1: Hav det tekniske i orden – få en hjemmeside der kan klare en masse trafik

En af de værste begynderfejl man kan lave som kommende webshopejer er enten at købe eller lave en hjemmeside, der ikke kan klare en stor mængde trafik – for uden trafik er der ingen salg – og dermed ingen succes. Derfor er noget at det første man skal anskaffe sig en god server. Dette lyder teknisk, men er ligeså simpelt som det er vigtigt. Alt du behøver at vide om servere er, at det både er din hjemmesides hjerne og hjerte. For det er herpå at alt din data gemmes og det er serveren, der er med til at sørge for at din hjemmeside henter sider, gennemfører transaktioner og meget mere. Hvis du vil have et overblik over de bedste servere, kan du finde det på Hostingguiden.dk.

2: Gå efter nicherne i markedet

Nu hvor det tekniske er ude af billedet, kan vi vende os imod det som det virkelig handler om: at komme ind på et svært marked. En af de bedste måder at få foden indenfor på et marked med mange konkurrenter er ved at satse på nicher. Indenfor tøjbranchen kan dette således være sko, trøjer eller bukser. Fordelen ved at gøre dette er, at man forenkler en række processer, hvilket både gør det nemt at producere noget relevant indhold til dine sider og derudover bliver det nemmere for kunderne at forholde sig hvad du sælger – og dette kan i mange tilfælde føre til at kunden vender tilbage til lige netop din side, fordi de ved hvad de skal have – eller hvad de kan forvente at finde. Et godt eksempel på denne strategi ses hos webshoppen andpants.dk. På store portaler som Momondo kan man hurtigt bruge mange timer på at kigge diverse kategorier igennem, inden man endelig beslutter sig for hvad man gene vil købe, og det ender paradoksalt nok med færre salg – simpelthen fordi kunden kan blive distraheret eller få lyst til at lave noget andet.

3: Få fyldt de virtuelle hylder op

Selvom man vælger at satse på en niche indenfor en given branche er det vigtigt, at man har et stort produktudvalg. Man behøver heller ikke at satse eksklusivt på ukendte mærker. Man kan sagtens finde en kombination, hvor man både sælger kendte og ukendte mærker. Dette har hjemmesiden liked.dk for eksempel stor succes med. Flere undersøgelser har således vist, at den større individualisering i samfundet betyder, at flere især unge gerne vil have noget unikt tøj i forhold til hvad man finder hos de store detailbutikker. Men man skal også være opmærksom på, at man har varer nok på sine ’hylder’. For eksempel så har de store tøjsider nogle gange over 550.000 varer på hylderne. Så mange behøver du selvfølgelig ikke at have, men man skal som minimum op at have et par hundrede varer på de virtuelle hylder for at det kan generere tilpas meget trafik.

4: Fortæl en god historie om dig selv!

En sidste ting, der hjælper dig med at skille dig ud fra mængden, er ved at fortælle en god historie om din webshop og dig selv. Undersøgelser har før vist, at webshops der gør noget ud af at fortælle en personlig historie, efterlader et bedre indtryk hos kunderne end hjemmesider der ikke gør. Store virksomheder som Momondo og H&M er blevet så store, at de for mange mennesker er svære at relatere til, fordi man ved det ’bare’ er en stor virksomhed, der er ude på at tjene penge. Derfor kan det varm anbefales, at man bruger en god del tid på story-telling, når man laver en webshop. Der bør du altid oprette en underside på din webshop, der hedder ’Om os’. (Artiklen er sponsoreret)