tor, 01 mar 2018

The Shape of Water er tæt på en perfekt film

The Shape of Water har premiere d. 22. februar 2018.

The Shape of Water er en fortælling om den stumme rengøringsdame Elisa, som gør rent i tophemmeligt laboratorium i 60'ernes USA. Hun har meget faste rutiner, der bl.a. indebærer, at hun arbejder side om side med veninden Zelda. En dag ankommer et tophemmeligt eksperiment til laboratoriet, og Elisa finder hurtigt ud af, at det er et mystisk og spændende vandvæsen, som hun begynder at kommunikere med ved hjælp af tegnesprog. Deres forhold udvikler sig hurtigt, og snart vil det ændre Elisas liv for altid.

The Shape of Water er instrueret af Guillermo Del Toro, som også stod bag mesterværket Pans Labyrint. I The Shape of Water formår han at blande en del forskellige genrer. Filmen bærer både præg af en happy-go-lucky-musical, men det er samtidig en fantasyfilm, og den har også film noir- og monsterfilm-elementer. Det kunne blive noget værre rod, men Del Toro formår at blande de forskellige genrer på smukkeste vis, så det føles helt naturligt.

Skuespillet er også virkeligt godt. Især er Sally Hawkins meget charmerende som den stumme Elisa, og Richard Jenkins er fremragende som dem lidt ældre nabo, Giles. Også Octavia Spencer og Michael Shannon Brillerer, og i det hele taget er skuepillet og samspillet i filmen fremragende.

The Shape of Water er desuden sindssygt smuk. Lige fra musikken til scenografien og til billederne er filmen brillant og fuldstændig gennemført. Alle de forskellige elementer spiller fantastisk sammen og danner smukt rammen om det fantasifulde univers. Det er snublende tæt på en perfekt film.