Kampagnen Tune Ind fra Det Kriminalpræventive Råd skal hjælpe 15-17-årige med at tune ind på hinanden seksuelt.
Kampagnen Tune Ind fra Det Kriminalpræventive Råd skal hjælpe 15-17-årige med at tune ind på hinanden seksuelt.

Unge skal tune ind på seksuelle grænser

De fleste seksuelle overgreb sker blandt teenagere. Oftest blandt kærester eller bekendte – derhjemme og i forbindelse med en fest eller bytur. De unge vil gerne respektere hinandens seksuelle grænser, men det kan være svært at finde ud af, hvornår der er givet grønt lys til sex, og hvornår man presser for meget på. Mange unge ved ikke, hvordan man taler om sex og grænser. Derfor lancerer Det Kriminalpræventive Råd en kampagne, der skal hjælpe unge med at tune ind på hinandens seksuelle grænser.

4 ud af 10, der udsættes for seksuelle overgreb, er teenagere i alderen 13-19 år. 6 ud af 10 af disse seksuelle overgreb (58%) sker mellem personer, der er kærester eller kender hinanden i forvejen (ikke familiemedlemmer). I hvert tredje tilfælde sker overgrebene i forbindelse med en fest eller bytur (34%), og de fleste gange sker overgrebene hjemme hos en af teenagerne (65%). Det viser en kvantitativ undersøgelse fra Aalborg Universitet, Københavns Universitet og Det Kriminalpræventive Råd i perioden 2016-2017.

Konsekvenserne for ofrene er store: Deres forhold til sex bliver påvirket (53%), de skammer sig eller er flove (46%), de har sværere ved at stole på andre (39%), nogle føler sig ligefrem beskidte (37%), mens hver tredje har fået mindre selvværd (36%).

”Det at få overtrådt sine seksuelle grænser er en af de værste krænkelser, man kan blive udsat for. Udover de store psykiske konsekvenser, det har at blive udsat for et seksuelt overgreb, ved vi, at dem der har været udsat, har en større risiko for at blive udsat igen. Derfor er det vigtigt at forebygge tidligt, og derfor sætter vi nu ind med en national kampagne målrettet de unge”, siger formand for Det Kriminalpræventive Råd, Henrik Dam.

Tabuiseret sex gør det svært at tune ind

De unge ønsker at overholde hinandens seksuelle grænser. Men det er svært for dem at tale om det, aflæse hinandens signaler og sige fra, når grænsen er nået. Det viser en kvalitativ analyse blandt unge, som Antropologerne har foretaget for Det Kriminalpræventive Råd.

Ifølge Gabriela Rehfeld, der er jordemoder, sexologisk rådgiver og bestyrelsesmedlem i Dansk Sexologisk Selskab, har unge ikke lært at tale om seksuelle grænser, fordi sex fortsat er et tabu – også for voksne: ”Vi sender de unge ud i en verden, hvor sex er tabu. De unge vil meget gerne mærke efter hos hinanden, men vi har ikke lært dem, hvordan de skal tale om sex. Derfor er det vigtigt, at vi voksne tager ansvar og hjælper unge med at italesætte sex og seksuelle grænser og guider dem til, hvordan de tuner ind på hinanden.”

Ny kampagne skal hjælpe unge med at tune ind seksuelt

Kampagnen Tune Ind fra Det Kriminalpræventive Råd skal gennem musik, videoer og YouTubere hjælpe især 15-17-årige med at tune ind på hinanden seksuelt – uden at pege fingre. Kampagnen forankres følelsesmæssigt i både lyd, film og andre unge, som målgruppen kan spejle sig i.

”Målet med kampagnen er at få de unge til at reflektere over deres egne grænser og ikke mindst andres. Vi vil gerne gøre det legitimt og normalt for de unge at tale om sex, samtykke og grænser med hinanden. Der må vi voksne gå frem med et godt eksempel. Derfor vil jeg opfordre alle voksne omkring de unge til at tale med dem om sex og grænser. Først og fremmest forældre men også lærere, klubmedarbejdere, fodboldtrænere og alle andre, der har kontakt til de unge”, siger Henrik Dam, der er formand Det Kriminalpræventive Råd.

Tune Ind-kampagnen, som blev lanceret til Guldtuben den 22. september 2018, består af en sang til de unge, som er lavet af Emil Kruse og Louis Samson, samt en musikvideo, minidokumentar og en række YouTube-videoer.

”Det er en enormt vigtig sag, som jeg er glad for at blive valgt til at tale. For mig spillede selve kampagneformen også en rolle – altså at tale til folk på en anderledes måde via musik. Jeg kan rigtig godt lide, at projektet har haft en anderledes og modig tilgang. Vi håber selvfølgelig, at folk vil tage sangen til sig, lytte til den og reflektere over emnet, og at sangen måske kan påvirke unge til at tale om emnet på en ny måde,” fortæller musiker Emil Kruse.

”For mig var det meget vigtigt, at budskabet og kommunikationen i kampagnen ikke blev en løftet pegefinger. Især fordi jeg føler, at det ikke handler om at udskamme eller udskælde nogen, men om at opfordre unge til at reflektere, og at vi i fællesskab skal blive bedre til lytte til hinanden, tage hensyn og mærke efter. Hvis jeg kan påvirke bare et par personer til at tænke en ekstra gang over det, er jeg glad,” fortæller musiker Louis Samson.

Derudover deler Natteravnene 45.000 kondomer med kampagnens logo og budskaber ud i nattelivet. I 2019 lancerer Det Kriminalpræventive Råd ligeledes et undervisningsmateriale i samarbejde med Sex & Samfund for at sætte emnet på dagsordenen i skolerne. En række relevante interessenter har bidraget med værdifulde input til kampagnen, ligesom unge drenge og piger fra målgruppen har hjulpet med at videreudvikle konceptet og kvalificere kampagnens indhold.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*