FILM, TV & TEATER

tir, 02 jun 2015

Vink farvel til eksamensnervøsiteten

Angst for at gå til eksamen? Her får du gode råd. (Foto: Colourbox)

Du skal snart til eksamen, og måske er sommerfuglene begyndt at melde deres ankomst bare ved tanken om dette. Du kan ikke vælge, om du vil have eksamensangst, men du kan vælge at tage hånd om den og dermed kontrollere den, så du kan præstere dit bedste.

Cand.mag. i psykologi Anna Stelvig har udviklet app’en ”Eksamensparat”, som giver vejledning og øvelser til, hvordan du håndterer din eksamensnervøsitet. Det er ikke en mirakelkur, og nerverne forsvinder ikke i morgen, men hvis du arbejder med din nervøsitet på en konstruktiv måde, kan du lære at håndtere den, så den ikke overtager fokus fra det, der er det væsentlige – nemlig at du demonstrerer, hvad du ved og kan indenfor det givne fag. Anna har selv kæmpet med eksamensangst og kender det derfor også indefra i forhold til sine personlige erfaringer, så fortvivl ikke! Anna arbejdede med sin angst og fik kontrol over den, og hun vil gerne hjælpe dig til også at kunne tackle eksamensperioderne. Fakta om app’en ’Eksamensparat’: App’en Eksamensparat rummer øvelser, tips og råd til dig, der ønsker at slippe af med ”eksamens-monsteret” og klare dig godt ved eksamen. Du får her mulighed for at sammensætte din egen værktøjskasse af øvelser. Eksamensparat indeholder 29 forskellige øvelser, som f.eks. hjælper dig med at: * Dæmpe angst og nervøsitet * Booste din tro på egne evner * Tage kontrol over perfektionismen * Få mere kropslig ro og sikkerhed * Planlægge en god eksamensperiode * Stresse af, sove godt, holde fokus, m.m. Hent app’en i App store eller GooglePlay

10 råd

Anna har her samlet 10 råd, som kan være nyttige i selve eksamenssituationen.

1. Førstehåndstryk

Lav en god entré. Hils på din lærer og censor, kig dem i øjnene og smil imødekommende. Du kender ikke din censor, og det giver et godt indtryk, når du hilser pænt.

2. Kom godt fra start 

Det er vigtigt at komme godt fra start. En god start vil sætte gang i en positiv cirkel, der kan bære dig gennem eksamenen. Tag derfor ordet og vis, at du har styr på stoffet. Du kan eventuelt indlede med en disposition, det skaber en struktur for samtalen og signalerer fagligt overskud.

3. Sæt dig rank på stolen med fødderne solidt plantet i gulvet

Når man er nervøs, sidder man typisk og krymper sig sammen på stolen, mens fødderne hviler på tæerne. Dette smitter af på følelserne og gør dig blot mere nervøs. Ret dig i stedet op og sæt begge fødder helt i gulvet og mærk, at du har god kontakt til stolen. En god og stærk holdning udstråler selvsikkerhed og overskud.

4. Styr samtalen

Hvis det er muligt, så prøv at styre samtalen i den retning, du ønsker. Hvis der for eksempel er nogle særlige emner, teorier eller lignende, du gerne vil berøre, så drej samtalen i den retning. Vær kreativ, drag paralleller, se efter sammenhænge – og pludselig er du, hvor du gerne vil være.

5. Pauser

Husk, det er en naturlig del af almindelige samtaler, at man holder en pause for lige at tænke sig om. Det gælder også under eksamen. Hvis du har brug for en tænkepause, så sig det. Du kan eventuelt tænke højt i situationen. Det viser blot, at du reflekterer over spørgsmålet og måske oven i købet er god til at ræsonnere.

6. Tegn og fortæl

Hvis du har lettere ved at få dit budskab frem ved at tegne/illustrere noget på tavlen eller på et stykke papir – så gør dét.

7. Forstår du ikke spørgsmålet

Hvi du ikke forstår et spørgsmål, så bed dem omformulere det. Som oftest kommer der nogle yderligere stikord, som kan lede dig i den rigtige retning. Hvis du er stadig er i tvivl, så forsøg at svare alligevel. Det er bedre at forsøge end slet ikke at prøve. Husk på at nogle forkerte svar ikke ødelægger din samlede præstation!

8. Kender du ikke svaret?

Hvis du bliver spurgt om noget, du ikke umiddelbart kender svaret på, så forsøg at købe dig mere tid ved at tale videre om noget, du kender til. Du kan for eksempel bruge sætningen: ”jeg vil gerne vende tilbage til det spørgsmål, men lad mig først nævne….”.

9. Du kan det, du kan

Koncentrer dig om at formidle alt det, du kan, frem for at tænke på det, du ikke kan. Skulle det ske, at du laver fejl, så tag det med ro. Ret fejlen (hvis muligt) og tal videre om noget du kan og har øvet dig på. Det er i sidste

10. Mangler du noget?

Hvis du ved eksamenens afslutning kan se, at du mangler at formidle eller nævne nogle af de guldkorn, som du havde forberedt dig på, så fortæl endelig din underviser, hvad du gerne ville have berørt, hvis du havde haft mere tid. Det kan være emner, teorier, perspektiver, eller hvad du nu finder relevant.

Pøj, pøj med dine eksamener!