GADGETS

ons, 08 mar 2017

5 gode råd til at sige mere i timerne

Du kender det sikkert. Ind imellem er det svært at få sagt helt så meget i timerne, som du gerne vil. Måske er du mange for at lyde dum, eller måske føler du, at dine tanker er gået helt i stå. Heldigvis er det aldrig for sent at blive bedre, og derfor får du her 5 gode råd til, hvordan du kommer mere på banen i undervisningen.

Tekst: Ulla Holtze

#1. Tag styring over dine frygttanker! 

Når vi bliver rigtig bange, har hjernen en tendens til at gøre to ting: Overdrive konsekvenserne af det, vi frygter, og overdrive sandsynligheden for, at det vil ske. Overvej derfor, hvad du frygter mest, og om det er realistisk - og udskift frygttankerne med støttende tanker som fx ”Jeg gør det bedste, jeg kan”, ”Jeg øver mig og bliver bedre”, ”Jeg er ikke den eneste, der synes, det er svært”, ”Jeg griner også af mine klassekammerater, når de siger noget sjovt” osv.

#2. Ræk hånden op med det samme – også selvom du ikke kender svaret 100%!

På den måde er du allerede ’sprunget ud i det’ – og behøver ikke forholde dig til, OM du tør, men kan i stedet bruge din energi på at tænke over svaret. Hvis du bliver taget og ikke er helt sikker, kan du altid sige: ”Jeg er ikke helt sikker, men kunne det være…?”. Det vigtigste er at overvinde frygten for at række fingeren op. Og husk ”hvo intet vover, intet vinder”!

#3. Drop at sammenligne dig med andre!

Der findes kun én unik skabning af dig i hele universet. Derfor giver det ingen mening at sammenligne dig med andre. Det svarer til at sammenligne æbler og pærer. Sæt i stedet fokus på dine unikke styrker og brug dem så meget, du kan. Husk, at du uanset hvad kun kan blive en andenklasses udgave af andre, men altid har potentialet til at blive en førsteklasses udgave af dig. Brug det!

#4. Forbered dig – og øv dig de rigtige steder!

Med en god forberedelse kommer du rigtig langt – både i timerne og til en fremlæggelse. Øvelse gør mester – og små skridt skaber fremgang. Start med at sætte dig små delmål, som fx at sige to ting i de timer, hvor du er mest tryg ved læreren. Så kan du altid skrue op for ambitionerne i takt med, at det lykkes.

#5. Der findes ikke fejl, kun feedback!

Undlad at slå dig selv oven i hovedet, hvis du siger eller gør noget forkert. Betragt det i stedet som læring og feedback, du kan vokse af. Evaluer løbende på din indsats, og klap dig selv på skulderen for dine små sejre.

Find flere gode råd på Futurequest.dk