Foto: Shutterstock.com

Aldersgrupper på de 5 mest brugte sociale medier

En profil på de sociale medier bør uden tvivl være en del af din online tilstedeværelse, fordi sociale medier er en god måde at interagere direkte med dine brugere.

Derudover er det et af de bedste steder at benytte sig af betalt annoncering, fordi sociale medier har en masse data om deres brugere, herunder geografi, alder, køn og interesser. Det gør det nemmere at målrette sine kampagner mod specifikke målgrupper.

I dag findes der efterhånden en del sociale medier, men de fleste mennesker har et par stykker, som er deres foretrukne. Derfor er det vigtigt at vide, hvilket socialt medie, din målgruppe benytter.

Her kommer de fem mest brugte sociale medier fordelt på alder.

Facebook

Facebook er det foretrukne sociale medie i Danmark. Hele 77 % af danskerne har nemlig en profil her. Hvis man kigger på fordelingen af aldersgrupper, er de fleste 15-35 år, men der er også mange brugere i de andre aldersgrupper.

Facebook er et af de medier, som har flest demografiske data om sine brugere. Derfor er det nemt at ramme en bestemt målgruppe, hvis du gerne vil annoncere her.

Antal danskere, der benytter Facebook, fordelt efter aldersgruppe:

  • 15-25 år: 85 %
  • 26-35 år: 86 %
  • 36-45 år: 76 %
  • 46-55 år: 77%
  • 56+ år: 68 %

Tip: Hvis du ikke ved, hvilket socialt medie, din målgruppe benytter, så anbefaler vi, at du bruger Facebook, fordi det er her, hvor flest forskellige aldersgrupper er repræsenteret.

Instagram

I 2020 var Instagram Danmarks næstmest populære sociale medie. Faktisk havde 41 % af danskere en profil her.

Det er hovedsageligt danskere under 30 år, der benytter Instagram. Derfor er det kun oplagt at vælge denne platform, hvis din målgruppe er under 35 år.

Antal danskere, der benytter Instagram, fordelt efter aldersgruppe:

  • 15-25 år: 72 %
  • 26-35 år: 59 %
  • 36-45 år: 42 %
  • 46-55 år: 36 %
  • 56+ år: 22 %

Snapchat

Snapchat udkom i 2012, og der gik ikke lang tid, før mediet blev en favorit blandt de helt unge. I 2020 havde 40 % af danskerne en profil på Snapchat.

Det er primært unge mellem 15 og 35, du vil finde her. Er din målgruppe er i den aldersgruppe, er det altså den oplagte platform.

Antal danskere, der benytter Snapchat, fordelt efter aldersgruppe:

  • 15-25 år: 71 %
  • 26-35 år: 54 %
  • 36-45 år: 30 %
  • 46-55 år: 22 %
  • 56+ år: 10 %

YouTube

Flere og flere danskere benytter sig af YouTube. I 2020 havde 37 % af den danske befolkning en profil på YouTube.

Aldersfordelingen på YouTube er mere jævn, dog med en lille overvægt af de helt unge. Derfor er YouTube en platform du kan overveje at bruge, hvis det primært er de unge, du gerne vil nå ud til.

Antal danskere, der benytter YouTube, fordelt efter aldersgruppe:

  • 15-25 år: 62 %
  • 26-35 år: 60 %
  • 36-45 år: 58 %
  • 46-55 år: 50 %
  • 56+ år: 41 %

TikTok

TikTok kom ud i 2016 og er stadig en relativt ny platform. Det er det hurtigst voksede sociale medie i verden og har over 800 millioner brugere verden over, dog er de fleste i Asien.

Den primære aldersgruppe på TikTok er unge mellem 16 og 24 år. Denne gruppe udgør også størstedelen af TikToks samlede antal brugere.

I Danmark har 8 % af befolkningen en profil på Tiktok. Ud af de 8 % er aldersfordelingen således

  • 15-25 år: 30%
  • 25-31 år: 4%
  • 32-46 år: 1%
  • 47-64 år: 2 %

Man skal officielt være 13 år for at være på TikTok, men danske børn helt ned til 9 år benytter sig af mediet, og derfor er det præcise antal svært at fastsætte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.