Mange af os er rigtig gode til at handle i netbutikker, men desværre knap så gode til at kende og bruge vores rettigheder. Lyder det bekendt? Så skal du holde øje med den nye kampagne fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som skal lære dig og mig, hvad vi skal gøre, hvis handlen på nettet er gået skævt.
Det er de fleste - 96 procent af de 15-19 årige – der har prøvet at handle på nettet, men 43 procent af har desværre oplevet at noget gik galt i handlen. Det viser en undersøgelse, som YouGov har gennemført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Måske er varen gået i stykker, da man modtog den, eller også dukker den slet ikke op. I sådanne situationer kan det være svært at overskue, hvad man stiller op. Faktisk viser undersøgelsen, at en del af os forbrugere, undlader at klage, selvom vi mener vi har grund til det, efter at have købt en vare på nettet. Det kan også være svært at overskue, hvordan man klager over en fejl, hvis man ikke har helt styr på, hvem man egentlig har handlet med. Derfor bør man altid tjekke, hvem man er i færd med at handle med og også omgående klage, hvis der er noget galt med varen.5 gode råd om e-handel:
Undgå fup-butikker på nettet
Tjek, at butikken oplyser deres navn, adresse, e-mail og eventuelt telefonnummer- Undgå butikker med dårligt, maskinoversat sprog og ”skæve” priser, fx 517,97 kr.
- Vær mistroisk, hvis varen er meget billigere end normalt
Betal altid med betalingskort, hvor du indtaster kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre
Tjek, at betalingen er krypteret. Se på adressefeltet:
http bliver til https- Der viser sig en hængelås i adressefeltet
Tjek, hvilket land du handler i:
Tjek butikkens fysiske adresse – det er ikke sikkert, at butikken er dansk, selvom der står .dk i adressefeltet- Hvis du handler uden for EU, skal du betale told og moms oven i varens pris
Tjek varen straks, når du modtager den:
Hvis varen er i stykker, når den ankommer, skal sælgeren reparere den eller sende dig en anden- Hvis du vil fortryde, så giv straks sælgeren besked, og send derefter varen retur
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (ungforbruger.dk).
Illustration er fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.