Vi kender alle sammen flere forskellige sociale medier, og mange af os er også faste bruger af disse. Det er blandt andet Facebook, Instagram og Snapchat, som er nogle af de helt store spillere indenfor dette felt. Vi chatter med vores venner, deler billeder og videoer og skaber generelt kontakt til omverdenen samtidigt med, at vi viser dele af vores eget liv og hverdag.
Men selvom vi ofte bruger disse medier i sociale sammenhænge - hvilket tydeligt ligger i ordet ’sociale medier’ - er der mange flere områder, hvorpå de kan være nyttige at bruge og være til stor gavn for os.
Brug dem til boligsøgningen
Der er mange, der oplever, hvor svært det kan være at finde en bolig. Især i de større studiebyer er der rift om lejligheder, der er til at betale. Hvorfor ikke udnytte de sociales mediers muligheder mest muligt, når du står i sådan en presset situation? Det er nemlig lige præcis i sådanne sammenhænge, at det kan være genialt og utroligt effektivt at få hjælp, da så mange mennesker er samlet på én platform.
På Facebook findes der et hav af grupper, man ved få søgninger nemt kan finde frem til. Disse grupper hjælper med at skabe kontakt mellem boligsøgende og bolig- udlejere eller sælgere. Det kan være en stor hjælp, når man mangler et forum, hvor der eksempelvis bliver oplyst, når der er en ledig lejebolig i København eller en andelsbolig til salg i Århus. Tilmelder man sig disse, kan man også fremover blive opdateret, når nye boliger kommer på markedet – dette kan være ekstremt smart, da det ofte er ’først-til-mølle’ princippet, der gælder, på boligmarkedet.
Også ens venner kan bruges i boligjagten på de sociale medier. Laver man et opslag om sin boligsituation og opfordrer sine venner til at dele dette, kan en af deres venner måske være helten, der redder dig for at stå uden tag over hovedet.
Omvendt kan det også være, en af dine venners venner søger en roommate og laver et indlæg på Facebook. Tagger din ven dig i den bekendtes opslag, har du herved også hurtigt fået skabt kontakt til personen, der udlejer.
Undersøg når det kommer til specielle ydelser
Diverse specielle ydelser kan godt ramme pengepungen hårdt – om det så er tandlægen, kiropraktoren eller fysiologen, man har brug for hjælp fra, kan det godt ende ud i nogle regninger, der kan ramme lidt hårdt i månedens budget.
Derfor kan det være endnu mere ærgerligt, når sådanne oplevelser ikke lever op til ens forventninger, rent pris- eller servicemæssigt. Dette er der heldigvis råd for, og man behøver ikke føle, at man prøver lykken, hver gang man har brug for en ny service eller behandling.
Facebook kan eksempelvis bruges her – flere og flere virksomheder er kommet på Facebook, og det kan give brugerne et hurtigt og nemt indblik i virksomhedens servicer og tidligere brugers oplevelser.
Ikke nok med at du kan få et indtryk af, hvem virksomheden er via deres egne opslag, så kan du også læse diverse kundeanmeldelser på siden. Her kan du ofte fornemme, om der er nogle såkaldte ’red flags’, som du skal være opmærksom på, hvis du vælger denne. Det kan være alt fra tandlægerne på Amager, du gerne vil undersøge, før du bestiller tid, eller den helt rigtige kiropraktor, der lige skal researches frem til, inden der bliver valgt.
Det behøver dog ikke kun være i forbindelse med specialydelser, at du tjekker Facebooksiderne. Også når man vil afprøve nye hjemmesider eller tjenester, man ikke er helt sikre på, kan Facebook og anmeldelserne være en stor hjælp. Vil man eksempelvis prøve en ny spilleside, kan det være smart at undersøge siden først, før man poster penge i diverse spil på den givne hjemmesider.
I denne sammenhæng kan Facebook også bruges til at finde forummer, hvor man kan få tips, dele erfaringer og skabe kontakt til ligesindede. Læs mere her, hvis spilleverdenen og odds har en interesse.
Find den rette arbejdsplads
Instagram er endnu et socialt medie, som er blevet mere og mere populært, ikke kun for de private brugere men også for virksomheder. Det giver virksomhederne mulighed for at vise, hvem de er – ikke kun hvad de laver udadtil, men hvordan selve virksomhedskulturen er, og hvad medarbejderne laver.
Lige præcist dette kan også være en hjælp, hvis man leder efter den helt rette arbejdsplads. Det kan give folk en god indsigt i virksomheden indefra. Er man interesseret i at se, hvordan dagligdagen foregår i en virksomhed, kan Snapchat også bruges. Dette medie er ikke lige så udbredt blandt virksomheder, men ikke desto mindre er det noget, flere og flere hopper på og bruger. Hurtigt kan man altså vurderer, om man føler, at den arbejdsplads, man har holdt øje med på de sociale medier, er noget, der tiltaler en.
De sociale medier kan altså bruges til rigtige mange ting – ikke kun til at vedligeholde kontakten med gamle venner og dele billeder fra ens liv, men også når det kommer til mere praktiske situationer som boligsøgningen, research af diverse virksomheder og hjemmesider, og når jagten på drømmejobbet er begyndt.
(Artiklen er sponsoreret)