ARTIKLER

man, 20 feb 2023

Miniguide: Tegn på defekte hjullejer og skift af disse

Close up hand a man change bearing of wheel in the car maintenance concept
Annoncørbetalt indhold Et hjulleje består af en metalring af hærdet stål, og er de lejer, som bilens hjul er monteret på. Hjullejerne bidrager til en stabil og sikker kørsel, idet de sikrer, at hjulet kan rotere frit. Man kan med andre ord sige, at hjullejet er forbindelsespunktet mellem drevet og hjulet. Inde i hjullejet er der monteret en drivaksel, og når denne roterer, vil hjullejet være med til at drive hjulet rundt. Så længe hjullejerne er i god stand og funktionelle, vil de sikre, at hjulene kan rulle frit på vejen, men er de omvendt slidte eller beskadige, kan det påvirke kørslen og sikkerheden negativt. Dette vil vi komme mere ind på i denne artikel.

Hvordan ved man, om et hjulleje er defekt?

Man vil sjældent være i tvivl, hvis der er noget galt med et hjulleje. Der er flere symptomer på et defekt hjulleje, men som regel forekommer disse symptomer:
  • Der afgives en lyd, der kan være rungende eller som en hul larm. Lyden vil følge bilens hastighed, hvorfor den stiger i takt med, at farten sættes op. Det er ikke en klonklyd, men derimod en konstant mislyd fra hjulene.
  • Hvis det er på et af forhjulene, at du har et defekt hjulleje, vil den høje lyd særligt være fremtrædende, når du drejer. Er det på venstre side, vil du høre det tydeligst, når du drejer til højre.
Det er vigtigt at skifte dit hjulleje, hvis det er defekt, da det kan være farligt at køre ellers. Hvis du ignorerer førnævnte tegn på defekte hjullejer, kan det gå alvorligt udover køreoplevelsen og køresikkerheden. Typisk vil defekten føre til rystelser eller vibrationer under kørslen. Hvis dette forekommer, skal hjullejerne skiftes med det samme.

Skift af hjulleje

Har du ikke den store erfaring med at rode med biler, bør du ikke selv skifte et hjulleje. Derimod bør du få noget faglig hjælp. Vil du stå for det selv, skal du starte med at anskaffe et kompatibelt hjullejesæt Hvordan du herefter griber det an afhænger af din bil. På ældre biler vil man sommetider kunne nøjes med at trække hjullejet ud af navet uden først at skulle afmontere andre dele af hjulet. I de fleste tilfælde vil det dog være nødvendigt at afmontere hele hjulet, bremsekaliber og herefter bremseskive. Derudover skal du også fjerne hjulophænget, som også kaldes en hjulspindel. På bilens hjulophæng vil du finde hjulets nav, hvor du vil kunne presse hjullejet ud med særligt værktøj. Når dette er gjort, skal du sætte det nye hjulleje på plads.

Ridex hjullejesæt 654W0085

Der findes mange forskellige navlejesæt, og nogle af disse vil helt sikkert også passe til din bil. Der findes bl.a. et Ridex navlejesæt med integreret magnetisk sensorring. Dette hjullejesæt passer til en række køretøjer fra Citroën, Peugeot og Toyota. Ejer du en bil fra et af disse mærker, bør du tjekke op på, om du kan bruge sættet. Ridex hjullejesættet har en indvendig diameter på 38 mm og en udvendig diameter på 69 mm. Bredden er endvidere angivet til henholdsvis 34 og 39 mm. Et af kendetegnene ved dette sæt er desuden, at det kommer med integreret magnetisk sensorring. Hjullejet kan monteres på forakslen på begge sider. Det anbefales som hovedregel, at du får skiftet bilens hjullejer, når de har kørt mellem 80.000 og 100.000 km. Oplever du tegn på defekter, bør du få dem skiftet tidligere.