BYLIV

ons, 10 feb 2016

Kanye vandt sneakerkrigen i 2015

Billede fra Highsnobiety og Campless

Der har aldrig været større hype omkring sneakers end lige nu. Det beviste 2015 på alle måder.

Lige fra Kanye Wests vanvittigt populære samarbejde med Adidas til hysteriet omkring Supremes samarbejde med Jordan-linjen. Alle ville have sneakers, og masserne var villige til at betale, hvad det dyre fodtøj kostede. Her får du en gennemgang af de dyreste og mest populære sneakers i 2015, lavet af livsstilsbloggen Highsnobiety og sneakerfanatikerne fra Campless.
None

None

Billede fra Highsnobiety og Campless Listen er baseret på tal fra den amerikanske onlineauktion eBay, og giver en unik indsigt i et marked, der bare bliver ved med at vokse år for år. Diagrammet ovenfor viser de 20 mest værdifulde sneakers solgt på eBay i 2015. Øverst på listen finder vi ikke overraskende Adidas YEEZY Boost 750 “Triple Black”, der ramte en gennemsnitlig salgspris på voldsomme 1,876 dollars, eller hvad der svarer til 12.600 kr. Lige efter på listens andenplads, finder vi Nikes Air Foamposite One “Tianjin”, der i gennemsnit var blot 23 dollars fra førstepladsen med en salgspris på 1,853 dollars eller 12.450 kr. Den høje pris for de kinesisk inspirerede Tianjin sneakers skyldes muligvis, at de kun udkom i Kina og derfor var ekstremt svære at skaffe i USA. YEEZY-feberen stopper dog ikke der. Seks ud af listens ti dyreste sneakers er nemlig Kanyes.
None

None

Billede fra Highsnobiety og Campless Det interessante er her, at de dyreste sneakers på listen indtjente bagmændende (relativt) færre penge set over en bred kam. Det skyldes dog det simple faktum, at udbuddet af fx YEEZY Boost 750 “Triple Black” var langt mindre end de andre modeller i kollektionen. Faktisk var Triple Black den sneaker i YEEZY-kollektionen, der indtjente mindst trods sit enorme prismærke. Her fra Tjeck ønsker vi alle en god sneakerjagt i 2016!