Dit arbejde påvirker både dit mentale og fysiske helbred.

De sunde vaner starter tidligt i livet

Hvis du vil have et langt og lykkeligt liv, så er det med at få indarbejdet de sunde vaner så tidligt i livet, som det er muligt. Motion, søvn og sund mad er nogle af nøgleordene til et langt og godt liv — men er du egentlig klar over, hvordan du danner de rigtige rammer for det gode liv?

I denne artikel får du et par gode råd, som du kan vælge at lytte til eller lade være. Der er ikke nogen løftet pegefinger, men blot en lille reminder om, hvad der egentlig skal til for at danne grobund for en lykkelig alderdom. Og det er ikke engang så meget, som man skulle tro.

Motion

Du har sikkert hørt det før; du skal dyrke motion. Det er nødvendigt, hvis du vil være sund. Faktisk har det en stor indflydelse på både din sundhed og din mentale tilstand. Hvis ikke du dyrker motion i forvejen, så kan det måske trøste dig, at der ikke skal mere end en halv times daglig motion til at forbedre din sundhed marginalt — det er altså nok, hvis du begynder at cykle på arbejde og hjem igen eller går en rask tur i en halv times tid.

Samtidig er det vigtigt at holde din vægt nede på et niveau, så du ikke er overvægtig. Det afhænger både af, hvor meget du bevæger dig, men også hvad du spiser.

Spisevaner

Det er nødvendigt, at du har sunde spisevaner, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at leve et langt og sundt liv. Sørg desuden for at spise kost, der er rig på proteiner. De styrker dine muskler og gør dit væv mere fast. Det strammer desuden huden op, så du holder dig ung.

Husk også at spise masser af frugt og grønt — både i løbet af dagen, men også til de tungere måltider. Det er vigtigt, selvom du selvfølgelig også bør supplere med kød eller andre fødevarer, der indeholder masser af proteiner.

Har du trang til fastfood og søde sager, bør du forsøge så vidt muligt at holde igen. Det gør ikke noget, hvis du spiser en pizza eller en pose Matador Mix en gang imellem, men du bør holde det til et minimum.

Arbejde

Dit arbejde påvirker både dit mentale og fysiske helbred. Først og fremmest er det vigtigt, at du finder et arbejde, som du kan lide. Husk på, at du skal arbejde i mange år, og derfor bør det være noget, du brænder for — ellers kan du hurtigt blive ulykkelig over at skulle møde hver dag klokken otte.

Mange vælger i dag et stillesiddende job. Et job, hvor du primært arbejder foran en computerskærm. Det er der som sådan intet i vejen med, men du bør være opmærksom på, at du får rørt dig i din fritid. Hvis du sidder ned i løbet ad hele din arbejdsdag, vil det højst sandsynligt påvirke dit helbred på et senere tidspunkt i livet.

Finder du et arbejde, hvor du sidder ned, er det vigtigt, at du har en god, ergonomisk kontorstol. En stol, der både er komfortabel, men også yder støtte til både arme, ryg og lænd. Mange mennesker, der har arbejdet på kontor i lang tid, vil opleve, at de senere i livet kommer til at døje med rygproblemer og generelt ikke får rørt sig nok — og det gælder også, hvis du blot har et studiearbejde. Det er nemlig ikke altid, at konsekvenserne viser sig med det samme. Typisk går der mange år, før konsekvenserne af at have siddet for meget ned, indhenter dig.

(Indlægget er sponsoreret)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.