Kaffe og nødder kan være en god hjælp til eksamenskoncentration og energiniveau

Effektiv eksamenslæsning med rigtige mad og drikke

Du kan gøre eksamenslæsningen nem for dig selv med mandler og kaffe. Det giver jævn energi hele dagen.

Men du kan også gøre det svært for dig selv ved at rasle med slikposer og drikke Red Bulls.

Lige om lidt går tusindvis af danske studerende til eksamen i maj og juni måned. Der er derfor en vis sandsynlighed for, du læser denne tekst før du skal på læsesalen. Vi har samlet en række gode tips til, hvordan du holder koncentrationen og dit energiniveau oppe i løbet af dagen med den rigtige mad og drikke:

Kaffe er en ven – Red Bull en fjende

Kaffe er måske det mest kendte og anvendte stof blandt danske studerende. Det er ikke uden grund. Koffeinen giver et tiltrængt boost allerede fra morgenstunden af.

Vi har et tip til, hvordan du kan få endnu mere ud af ’det sorte guld’.

Køb en blender og start dagen med at blende smør ind i din kaffe. Det giver en cremet konsistens. Men det er ikke (kun) for smagen, vi gør det.

Med et par teskeer smør, giver du din krop de nødvendige fedtsyrer, den ikke selv kan skabe fra starten af dagen. Det bidrager i øvrigt til at få din krop til at starte fedtforbrændingen allerede fra morgenstunden af. Kaffen med smør giver løbende energi og mange timer uden et efterfølgende ”crash”, som du kender det fra Red Bull og andre energidrikke, der giver dig energi i form af en stor mængde sukker på et øjeblik.

Vi danskere er generelt fedtforskrækkede. Vi er meget opmærksomme på, hvor meget fedt vores mad indeholder. Men vi bør blive bedre til at skelne mellem ”det gode fedt”, som det du blandt andet finder i økologisk smør, og det dårlige fedt, du finder i en slasket burger og pommes frites.

Nødder og anden ”langsom energi”

Når du spiser frokost og ønsker at ’snacke’ i løbet af dagen, bør du vælge mad med ”langsom energi”. Det er modsætningen til slik og anden hurtig energi, hvor du lige i øjeblikket føler et rush, men så falder ned igen. Præcis som med Red Bulls.

Du kan i løbet af arbejdsdagen snacke på blandt andet:

  • Nødder (mandler især)
  • Bønner og andre bælgplanter
  • Raw food-barer
  • Visse proteinbarer (især de hjemmelavede)
  • Æbler, bananer, avocado og bær

Du kan finde et udvalg af sunde snacks på Helsebixen.dk – eller du kan tilbringe en aften i køkkenet og selv sikre dig det udvalg, du bedst kan lide.

pige læser en bog

Hvidt brød får dig til at falde ned

En lækker sandwich eller en bid lasagne er en lækker måde at tilbringe frokosten på.

Men det er med risiko for, at du falder ned efterfølgende. Når du spiser store mængder af pasta, hvidt brød, ris og andre hurtige kalorier, bliver du oftest træt umiddelbart efter. Kroppen skal behandle den store mængde energi og det betyder, ironisk nok, at du mister energi.

Det er derfor du kan føle dig helt træt efter at have spist et ellers udmærket måltid.

Du modvirker dette ved at være opmærksom især på, hvad du ikke bør spise – her især de hurtige (og hvide) kulhydrater, du finder i pasta og hvidt brød. Du reagerer lidt som på samme måde som med en Red Bull. Det er sjovt lige nu, men straffen falder om få minutter!

Grøn the dulmer nerverne

Grøn the er kendt for at virke afstressende og afslappende. Det er en god egenskab, når du stresser dig selv i forbindelse med eksamensoplæsningen.

Det er især takket være det aktive indholdsstof L-Theanin, du slapper af efter en god kop grøn the. Du kan også få L-Theanin i form af kosttilskud enten isoleret eller sammen med andre gavnlige stoffer. Men det er lige så nemt blot at drikke en kop grøn the. Ligesom du kan have en termokande med kaffe med på læsesalen, så kan du med en termokande L-Theanin bidrage til at holde din stress nede i løbet af dagen.

Du finder flere gode tips til eksamenslæsningen og en faktisk bog om emnet på Faa12.dk.

(Artiklen er sponsoreret)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.