Erhvervsgeniet Martin Lindstrøm: Jeg var dum

Ifølge uddannelsessystemet var Martin Lindstrøm dum. I dag er der ingen, der ryster på hovedet af ham, når han hæver sin dagløn på 235.000 kr.

(Artiklen er fra TJECK april 2009)

Martin Lindstrøm er en af de største succeser i dansk erhvervsliv. Han tjener 235.000 kroner om dagen på at rådgive verdens største virksomheder om branding. Men ifølge ham selv er han blevet en succes på trods af det danske uddannelsessystem og ikke på grund af det.

– Det danske uddannelsessystem lever ikke op til verdensstandarden. Systemet er gået i stå og har glemt vigtigheden af interaktivitet i en verden, hvor børn og unge vokser op med en mus i hånden, siger Martin Lindstrøm, der savner mere plads til de talenter, der skiller sig ud.

– Passer man ikke ind i én eller flere af de små vidensbaserede bokse som kemi, matematik eller historie, bliver det set som et problem frem for en mulighed.

– Men det er vel netop, når man tænker uden for de firkantede bokse, man får succes? Nej, ikke hvis du spørger uddannelsessystemet, siger Martin Lindstrøm.

Selv blev han student fra Skive Gymnasium med et eksamensgennemsnit på 7,6 efter den gamle 13-skala.

– Jeg var helt klart en af de elever, som undervisningen gik hen over hovedet på. Var jeg dum – ja ifølge uddannelsessystemet. Typisk var det de flittige piger, der fik de gode karakterer. De læste videre eller endte på et kontor uden at vide, hvad de havde lyst til.

 

Snotforvirrede elever

Martin Lindstrøm forstår godt, hvis de unge føler sig snotforvirrede, når de forlader ungdomsuddannelserne.

– De aner ikke, hvad de skal blive bagefter, for uddannelsesprogrammet ligger ofte for langt fra virkeligheden. Der var ingen af dem, jeg gik i klasse med, som vidste, hvad de ville være. I dag, næsten 20 år senere, er der stadig en håndfuld, der leder efter den rette hylde.

– Eleverne er som vaskemaskiner, som man propper med en masse forskellig viden, der kører rundt i hovedet. Alle er forvirrede bagefter, og mange kommer desværre på et forkert spor, som det senere kan tage år at rette op på. Hvis lærerne i slutningen af uddannelsen sagde: ”Nu er vores eneste mission at finde hver elevs talent”, så ville de automatisk komme på det rigtige spor fra starten.

 

Du har alligevel gjort det rimeligt…

– Ja, men jeg var så heldig, at jeg allerede som 12-årig vidste, hvad jeg ville. Jeg ville være branding-ekspert, inden jeg vidste, hvad ordet betød. Det er de færreste, der er så afklarede. Jeg er bange for, at der er for mange af min type, der ikke bliver til noget. Vi kvæler alt for mange unge, der har et gigantisk talent.

 

MARTIN LINDSTRØM 

Født 1970 i Skive

Branding-ekspert, forfatter og foredragsholder

Tjener 235.000 kr. om dagen

Kunder: Walt Disney, Microsoft, McDonald’s, Pepsi m. fl.

Har assistent i København, Sydney og New York

Kåret til en af verdens 100 mest indflydelsesrige personer i 2009 af TIME Magazine

 

Af Michael Jepsen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.