ons, 04 okt 2017

Film: A Modern Man åbner op for en vigtig debat om lykke

A Modern Man har premiere d. 4. oktober 2017 under DOXBIO. Filmen er desuden en del af DOXBIO on demand.

Mennesket har altid jagtet lykken. Men idéen om, hvad lykke er, har ikke altid været den samme. Er det rigdom og magt eller er det at sidde i en villa med kone og børn og et normalt job? I dokumentarfilmen A Modern Man har instruktør Eva Mulvad fulgt Charlie Siem i fire år. Charlie er en ung og vanvittig dygtig violinist, som lever drømmelivet med dyre biler, udsolgte koncerter i hele verden, luksuriøse hoteller og lejligheder og berømmelse. Ud over at være en af verdens bedste violinister er han også model for forskellige modehuse og deltager i modeshows og andre arrangementer. Men selvom Charlie Siem lever et liv, som de fleste vil misunde, ser han ikke sig selv som lykkelig. Han er rastløs og har ikke sit eget hjem, da han hele tiden er på farten og ikke kan holde ud at være det samme sted i længere tid. Charlie siger selv, at han ikke rigtigt har nogen venner, og han har ikke haft en kæreste i mange år. Han har en meget charmerende facade, som han tager på, når han møder fans og folk, han skal arbejde sammen med. Han beskriver dog denne facade som en maske, og når han er alene, funderer han over, hvad lykken er, og hvad der måske skal til for, at han kan åbne op og gøre plads til en kæreste. A Modern Man åbner op for en spændende debat om, hvad lykken egentlig er. Hvilke krav har vi til os selv nu, og hvilke krav og forventninger har omverden til, hvad lykken er? Vi lever også i en tid, hvor folk hele tiden poster ting på Facebook, Instagram og Twitter om, hvor lykkelige de er, og om hvor godt det går. Det påvirker måske nogle mennesker negativt, fordi man kommer til at føle, at man måske skal kunne leve op til en standard for at blive lykkelig. Måske tror man, at man absolut skal have kone og børn for at blive lykkelig. Eller måske skal man være mange millionær og være berømt. I A Modern Man fremstår Charlie Siem som en meget charmerende og venlig mand udadtil, men når man er alene med ham, åbnes der op for nogle sider, som han ikke viser på scenen eller overfor de mennesker, han møder. Han er et godt eksempel på, at lykken måske ikke ligger i berømmelse, penge og dyre biler, som mange mennesker ellers tror. Charlie Siem åbner enkelte gange op overfor de folk og venner, han møder i filmen, og snakker med dem om, hvad lykken er. Han er i disse situationer meget lyttende og suger alle deres tanker til sig. Selvom det er en spænende debat, som Eva Mulvad lægger op til med A Modern Man, kunne man godt ønske sig, at der var lidt mere debat i selve filmen om, hvad lykken er. Det kunne man måske putte ind, i stedet for alle de mange klip, hvor Charlie Siem bare sidder og kigger ud i luften eller ligger på sin seng og kigger på telefonen. Der kommer lidt mange af disse billeder, som bare gentager sig selv igen og igen, selvom vi for længst har fanget pointen. Men selvom der er lidt mange scener, som gentager sig selv, er A Modern Man dog en film, som er meget relevant i dag, og som er en vigtig film at se, fordi den nemlig gør op med, hvad lykken er, og hvad der skal til for at gøre dig lykkelig. Den bryder også med ideen om, at man bliver lykkelig, hvis bare man har penge og berømmelse. A Modern Man vil også være en rigtig god film at vise på skoler og gymnasier, da det måske vil kunne skabe en debat i klasselokalet.