tor, 18 jan 2018

Film: Downsizing er original og velfungerende underholdning

Downsizing har premiere den 18. janaur 2018.

Efter årtiers forskning lykkedes det i Downsizing, norske forskere at skrumpe mennesket ned til 10-12 centimeters højde. Dette gør de for at forhindre overbefolkning og for at kunne spare på jordens ressourcer. 10 år efter gennembruddet i forskningen, bliver downsizing til en hverdagsting blandt jordens befolkning. Matt Damon spiller Paul Safranek som i filmen bliver overbevist af en gammel skolekammerat, om at downsizing er svaret på alting og at livet er meget bedre som en lille person. Han planlægger derfor at lade sig skrumpe sammen med sin kone, men da Paul er blevet skrumpet får han et opkald fra sin kone. Hun har fået kolde føder og er derfor ikke blevet skrumpet. Paul bliver derfor skilt fra sin kone og begynder et liv alene i minibyen, Leisureland. Her begynder han også at fundere over om livet virkeligt er så godt som lille og om det er svaret på alting. Downsizing er instrueret og skrevet af Alexander Payne som har en lang række fantastiske film bag sig. Iblandt dem kan nævnes; Sideways, Nebraska, The Descendants og Rundt om Schmidt. Det er derfor en meget erfaren instruktør som har en kærlighed for skæve, historier og skæve personligheder. I Downsizing er der også en hel del skæve personer som helt klart er lyspunkterne i filmen. B.la. er Udo Kier, Christoph Waltz og Hong Chau klart de komiske højdepunkter. Matt Damon leverer en meget fin præstation, men er mere straight-man iblandt disse skæve karakterer. Ideen i Downsizing er virkeligt original og genialt tænkt. Filmen er også vildt underholdende og der er ikke et kedeligt øjeblik i de 2 timer og 15 minutter som filmen varer. Det er en film man skal se hvis man godt kan lide en god original underholdende film, med skæve karakterer.