Funktioner
Lumos er cykelhjelmen, der har et indbygget blinklys, automatisk stop signal og cykellygter alt indbygget i hjelmen.
Hvis vi starter med sidstnævnte, så har Lumos 10 LED lys foran, og 16 LED lys til baglygten og endnu 11 LED lys til hver side af blinklys bagpå. Det er imponerende så meget de lyser, for lyset er selv synlige i dagtimerne i den danske sommersæson. Den lyser virkelig godt op om aftenen, og selvom jeg ikke har prøvet den i vintermåneden endnu, så glæder jeg mig til at føle mig mere tryg på vejene. Det er genialt, og samtidig foruroligende, at vi skulle ind i 2017 før vi havde en cykelhjelm med indbygget lygter.
Desværre er der et problem her. Det er ikke Lumos’ skyld, men den danske lovgivning. Det er nemlig et lovkrav, at ens lygter skal være monteret cyklen og ikke cykellisten. Der er dog intet i vejen med ekstra sikkerhed, og derfor kan jeg bestemt anbefale cykellygten i hjelmen. Bemærk, at hjelmen er godkendt til rulleskøjter og skateboard, hvorfor den er særlig smart hertil, hvis man skater om aftenen.
Derudover har Lumos indbygget blinklygter. Den måde det fungerer på er, at man har en fjernbetjening på ens styr, hvor man så trykker L eller R afhængig om man blinker til venstre eller højre. Derefter blinker den både på fronten og bagpå. Når man blinker til en af siderne, så giver den samtidig en lyd. Hvis man blinker for tidligt kan man dog godt nå at få spat inden man har drejet. Dette kan dog redigeres eller slåes fra med den medfølgende app.
LÆS OGSÅ: "Cyklehjelm der ligner et halstørklæde"
Det er utroligt nemt at installere fjernbetjeningen på cyklen, og det er lige så let at synkronisere fjernbetjeningen med hjelmen. Det er kun nødvendigt at synkronisere første gang. Derefter kobler de sig sammen så snart man tænder hjelmen. Endvidere skal man huske at tage fjernbetjening med sig, når man forlader cyklen. Det er nemlig umuligt at få hjelmen til at blinke uden den, og derfor vil man ikke miste den. Ligesom med lygterne, så tror jeg stadig det er lovkrav, at man skal signalere med hænderne. Dette har jeg dog ikke undersøgt yderligere.
Herudover er det muligt at indstille den til, at lyse op når man bremser. Denne funktion er dog stadig på demoplan. Jeg har prøvet det, og den har stadig en smule børnesygdomme, for det er ikke altid den virker. Ind imellem lyser den op når jeg sætter farten op, og ind imellem lyser den ikke op, hvis jeg bremser langsomt. Hvornår den fulde version hertil kommer vides ikke endnu. Den kommer dog ud via en opdatering på deres app, hvor man i øvrigt kan monitorere hjelmen og konfigurere den. Bemærk funktionen kan slås til og fra via app’en.
Lumos har ca. 6 timers batteri, hvis man bruger blinklys og 3 timer med solidt lys. Herefter skal den oplades.