MUSIK INTERVIEW & TRENDS

tor, 24 nov 2016

Hav fundamentet i orden

Overvej at få kørt al administrationen ind i et helt papirløst system

Uanset om man arbejder med søgemaskineoptimering eller designer websites, er der visse fundamentale ting, der skal være i orden, hvis man skal drive en sund forretning. Selvfølgelig skal man være dygtig til det man laver, men uanset hvor dygtig man er, kommer firmaet ikke i mål, hvis der ikke er styr på den finansielle del. Forretningen skal også have gode kontorfaciliteter til rådighed, hvor internetforbindelsen spiller, og hvor indeklimaet og miljøet giver mulighed for at levere en god arbejdsindsats over længere tid.

Økonomien er kedelig, men fundamental

Med mindre man slår sig op som bogholder, økonomisk rådgiver eller på anden måde har økonomidelen som sit primære interesseområde, rider netop denne del som regel den almindelige iværksætter som en mare. At skulle bruge tid på bogføring og fakturering føles som spild af tid, når ideerne blomstrer og kunderne står klar til at afgive ordrer. Og desværre er det også en del af virkeligheden, at bogføring og regnskab kan kvæle en lille virksomhed og holde den nede. Det er naturligvis en af årsagerne til, at mange vælger at betale sig fra denne del af business, for at kunne koncentrere sig om det, man er god til og brænder for. I det fleste tilfælde er det en fornuftig disposition, men det er desværre ikke gratis. En af de ting man kan gøre, for at holde omkostningerne nede, er at få tingene kørt ind over et økonomisystem. På den måde undgås mange af de fejl, som uvægerligt opstår, hvis ens ”økonomisystem” består af en stak krøllede fakturaer med kaffepletter og notater på gule post-it sedler. Overvej eventuelt fra start at få kørt al administrationen ind i et helt papirløst system, som også kan håndtere tidsregistrering, kørebøger med videre, og integrere det hele centralt i skyen. Et godt eksempel er Ibistic, som kan kombineres med de fleste standard økonomisystemer. Læs mere her, hvis du for eksempel kører Economic, eller klik dig frem til din favorit, hvis du foretrækker et af de andre gængse økonomisystemer.

Fakturering og likviditet er nøgleordet

Det er vigtig at have styr på regnskabet af flere årsager, og en af dem er naturligvis, at der er visse lovkrav til dokumentation af virksomhedens drift. Ikke alene kan rod i regnskabet medføre bøder og renter, samt ekstraudgifter til at få en revisor til at rydde, men det kan også true virksomheden på eksistensen. Det gælder ikke mindst virksomheden på selskabsform, som er blevet meget populære i form af de forholdsvise nye IVS-selskaber, hvor der ikke er nævneværdige kapitalkrav ved opstarten. Problemet er, at der stilles langt større krav til selskaber, og myndighederne både kan og vil tvangslukke selskaber, hvis der er for meget slinger i valsen. En af de vigtigste detaljer er dog at sikre den løbende likviditet. Efter sammenbruddet i 2008 er det ikke længere så lige til at skaffe kapital, og selv forbigående likviditetsproblemer kan være fatale for en virksomhed. Ofte hænger likviditeten sammen med effektiv fakturering. Der skal helst løbende være styr på alle tidsopgørelser, materialeforbrug, kørte kilometer og hvad der ellers skal faktureres, så fakturaen kan skippes afsted med det samme, når opgaven er leveret. Mange lader den del ligge og flyde til engang senere, når der lige bliver tid, og det er en klassisk fejl. Hvis du hele tiden er bagud med faktureringen, har du en tilsvarende mindre kassebeholdning, og det er en farlig strategi. Komplette systemer som eksempelvis systemerne fra Ibistic kan sikre, at alle data indsamles løbende i processen, således at fakturaen automatisk kan generes i samme sekund opgaven er leveret.

Ude-kontoret skal skabe de optimale rammer

Mange iværksættere starter virksomheden op hjemmefra, hvor hjemmearbejdspladsen bruges flittigt. De fleste finder dog før eller siden ud af, at det ikke er optimalt. Arbejder man hjemmefra, er der nemlig en række farlige faldgruber. Dels er der distraktioner af alle mulige straks, og på en dårlig dag er det alt for let at smide sig i sofaen og se serier, eller konstant gå i skabene efter snacks. I den anden grøft lurer en lige så stor fare - nemlig risikoen for at arbejde for meget. Døgnet rundt kan man på sekunder være i gang med at arbejde, og kunder og forretningsforbindelser kan let få fat på én. Det kan være effektivt i kortere perioder, men risikoen for at brænde helt ud er stor - ikke mindst på den lange bane. Derfor er det en rigtig god ide at få kontor ude i byen. Mange iværksættere foretrækker at samles under samme tag med ligesindede, for eksempel i kontorfællesskaber. Fordelen er blandt andet, at man kan lade sig inspirere af andres succeser og skabe et større netværk med udveksling af kontakter, kunder og leverandører. Et avanceret eksempel på et populært fællesskab er World Trade Center, som findes i mere end 90 forskellige lande. I Danmark har vi for eksempel et af slagsen i Ballerup, som tilbyder kontorer og lejemål i alle størrelser. Klik her, hvis du vil vide mere. Det er ikke den billigste løsning, men du får til gengæld adgang til et internationalt miljø og professionelle faciliteter i den absolutte topklasse. En anden fordel ved at rykke ud fra privaten er de signaler, der sendes til omgivelserne. En virksomhed, der drives fra et hjemmekontor, anses ganske enkelt ikke for værende særlig seriøs, næsten uanset resultaterne. Det er klart, at en ekstra husleje ikke gør økonomien bedre, men det fleste oplever i praksis, at et rigtigt ude-arbejdskontor giver en bedre arbejdsmoral og bedre fokus på det stykke arbejde, der skal gøres. Og kommer der mere arbejde fra hånden, kommer der også flere penge i kassen, og regnestykket ender som regel i plus, når alt er gjort op. Når du rykker ud fra hjemmekontoret, bør du også gøre op med myten om, at det er nødvendigt at stå til rådighed døgnet rundt. Indfør en daglig åbningstid for besvarelse af mail og telefon. Det forventer de fleste fra et seriøst firma, og det giver dig samtidig mulighed for at have privat-tid, hvor du kan stresse af og lade op. (Artiklen er sponsoreret)