tor, 16 nov 2017

Justice League fortsætter DC Comics lave niveau

Justice League har premiere 16. november 2017.

I 2013 havde filmen Man of Steel premiere, og det var begyndelsen på en række film i DC Comics univers. Man of Steel er tænkt som starten på en filmserie om universets superhelte og superskurke, og samtidig være et modstykke til Marvels kæmpe superhelteunivers. Indtil videre er der kommet fire film i universet, nemlig Man of Steel, Batman V Superman, Suicide Squad og Wonder Woman. Nu har den femte film premiere, og denne gang skal alle superheltene mødes og kæmpe imod én ny superskurk. Justice League foregår nogle måneder efter Batman V Superman, hvor Batman i sin genvundne tro på menneskeheden er blevet opmærksom på, at der findes andre mennesker med specielle evner, som kan hjælpe ham i kampen mod det onde. Han har fundet en allieret i Wonder Woman, og i sin søgen på andre superhelte finder han også Aquaman, Cyborg og The Flash. Samtidig med, at Batman er ved at samle sit superhelte-team, dukker en ny trussel op, og mens de bekæmper Lex Luther, skal de nu også bruge kræfter på at bekæmpe denne nye trussel. Justice League er ligesom Man of Steel, Suicide Squad og Batman V Superman instrueret af Zack Snyder, som er blevet fast mand både som instruktør og producer i DC Comics univers. Det er en skam, for hverken Batman V Superman eller Suicide Squad er særligt gode film – og Justice League løfter desværre ikke serien. Justice League er underligt klippet, sådan at filmen går videre til næste scene, lige når vi begynder at føle noget for karaktererne. Det gør, at man aldrig rigtigt bliver følelsesmæssigt involveret. Derudover er de eneste rigtigt fede kampscener dem, hvor vi ser amazonekvinder kæmpe. De andre scener bliver aldrig for alvor medrivende. Rollelisten er fyldt med store skuespillere, bl.a. Ben Affleck, Amy Adams og Connie Nielsen. Det er et stort cast med nogle dygtige skuespillere indimellem, men der er ikke rigtigt nogen, der skiller sig positivt ud. Der er dog et par, som skiller sig negativt ud, bl.a. Jeremy Irons og Jesse Eisenberg, som er de svageste led. Danny Elfman leverer musikken til filmen, men hans score er denne gang meget lidt Elfmansk. Han har ellers før leveret sublime scores til forskellige Tim Burton-film, men i Justice League er hans musik meget anonym og minder mere om noget, Hans Zimmer kunne lave på en halvdårlig dag. Det skal dog siges, at filmen til tider er ganske flot, og især i amazonekvindernes kampscener er der nogle medrivende og underholdende scener. Men derudover føles filmen lidt lang og kedelig. Justice League er første del i serien om Justice League, og 2’eren, som kommer indenfor de næste par år, bliver også instrueret af Zack Snyder. Det er en skam, at Snyder er blevet hyret til at instruerede alle de her superheltefilm, for han gør det ikke godt nok. Det ville klæde serien med et friskt pust til at løfte filmene, så man som seer blev mere engageret.