Kaotiske strejketilstande i Europa

De seneste måneders omfattende kaos og strejke hos SAS har givet store forsinkelser og aflyste afgange for mange flypassagerer i Europa, det har efterfølgende resulteret i en masse problemer for både rejsende og flyselskab. Der har i de seneste år været en øget tendens til komplikationer og forsinkelser på flyrejser, men forrige år tog det en ny drejning og det var det hidtil værste år for flyfarten i Europa. Som rejsende kan dette være et stort minus og nogle vælger simpelthen flyrejserne fra. Men der er hjælp at hente, hvis du skulle finde dig selv som offer for en forsinkelse næste gang du er i lufthavnen. 

London hårdt ramt 

Antallet af forsinkelser på flyrejser i Europa nåede nye rekorder i 2018. Hvis man sammenligner med året før, er antallet af forsinkelser steget med 6,2 procent, og yderligere rapporter fortæller, at alle forsinkede fly i perioden fra januar til juni havde en samlet forsinkelsestid på hele 10,6 millioner minutter, og her taler vi stadig kun om flyrejser i Europa! Forsinkelser sker naturligvis ikke ud af det blå, men i langt de fleste tilfælde er der en logisk forklaring. To store faktorer der kan skabe forsinkelser, er blandt andet at der flyves mere end nogensinde før, og at flyselskaberne derfor har svært ved at følge med, og så kan man blive ramt af strejker, som vi har set det her for nyligt, der gør det umuligt for flyselskaber at flyve efter planen. 

Det er flyafgangene til og fra London som har været hårdest ramt, generelt er hele Storbritannien hårdt ramt af forsinkelser og aflysninger. Ifølge det britiske nyhedsmagasin Independent var der i perioden mellem januar og oktober i 2018 en stigning på hele 86% i antallet af komplikationer i forholdet til året før. I alt var 175 000 fly enten forsinkede eller aflyst, og ud af 692 800 flyafgange var 164 690 af dem 15 minutter forsinket eller mere, det svarer til mere end 24% af af alle afgange. 

Flyselskabet SAS hårdt presset

Senest har SAS været offer for en stor pilotstrejke og befinder sig nu i en hårdt presset økonomisk situation. Det koster nemlig ikke kun for passagererne, når flyet bliver aflyst, men det koster også flyselskabet rigtig mange penge, og den seneste krise har kostet det skandinaviske flyselskab SAS kæmpe store millionbeløb i tab. Som passager mister du både værdifuld tid og penge, hvis der er komplikationer på flyrejsen, men du har krav på erstatning af flyselskabet. Når flyselskabet blandt andet skal betale alle sine kunder tilbage som følge af komplikationer, så mister de en masse penge, og den seneste strejke har ifølge det svenske nyhedsmagasin Expressen kostet dem op til 100 millioner kroner om dagen inklusiv et kæmpe stort dyk i deres aktieværdi. 

Det skal du gøre hvis du bliver ramt 

Man kan ikke komme uden om at flytrafikken i Europa er ustabil for tiden, og hvis du skulle gå hen og blive ramt af forsinkelser eller aflyste fly, så er det vigtigt at du kender dine EU-flypassagerrettigheder ifølge lovgivning eu 261 2004.  Du kan læse om dine rettigheder på siden AirHelp, som ved alt om dine rettigheder som passager. Indenfor Europa har du ret til erstatning hvis dit fly er aflyst eller forsinket, men der er også andre ting, som du bør vide mere om. 

Du skal sørge for at flyselskabet sender dig på en ny afgang til din destination på deres regning. Nogle gange resulterer det i, at man må vente endnu længere tid i lufthavnen end man havde regnet med, og i sådan et tilfælde kan du bede om ekstra service i form af kuponer til spisesteder, så du ikke skal sulte. Du skal dog ikke skrive under på hvad som helst, nogle gange vil flyselskaberne nemlig gøre hvad de kan, for at du mister din oprindelige ret til kompensation, så de ikke skal betale erstatning senere hen. Hvis du er i tvivl om, at det flyselskabet tilbyder dig, kan tage dine rettigheder fra dig, så skal du ikke tage imod eller skrive under på noget. 

Det er også vigtigt at du ved hvorfor flyet er forsinket eller aflyst. Flyselskabet er underlagt en lovgivning, så du kan få kompensation som kunde, men der er nogle få undtagelser, hvor flyselskabet ikke behøver betale erstatning. Det kan eksempelvis være pga situationer der er ude af flyselskabets kontrol, det kan enten være farligt vejr så flyet ikke kan lette, eller det kan være en sikkerhedsbrist i lufthavnen el lign., der forhindrer flyet i at lette. Uanset, så er det godt at vide hurtigst muligt, om det er flyselskabets fejl, og om du har ret til kompensation. 

Du skal også vide, at det er yderst vigtigt at du gemmer alle rejsedokumenter til din rejse, boardingpass, bookingnummer, kvitteringer osv. Dette vil hjælpe dig med at få erstatning, og bookingnummeret er det vigtigste, da det er dit unikke nummer som kunde, der med det samme kan fortælle en masse om flyrejsen. Det kan være en god ide at gemme kvitteringer på f.eks mad, som du måtte købe mens du ventede, i de fleste tilfælde bliver du nemlig refunderet af flyselskabet for dette.

Til sidst skal du notere dig hvornår du lander på din endelige destination, så du kan regne ud hvor meget du er blevet forsinket, og hvor meget du kan få i erstatning. Nu bør du være dækket godt ind og kan øge dine chancer for at få en god erstatning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.