MUSIK INTERVIEW & TRENDS

man, 02 mar 2015

Koncertanmeldelse: Malmö – et dragende musikalsk univers

Malmö optrådte med installationskoncert på Aarhus Teater 1. marts, 2015.

I går aftes søndag skød Aarhus-bandet Malmö marts måned i gang med manér på Aarhus Teater

Anmeldt af: Maj Laden Nørgaard

Det er søndag aften, 1. marts 2015, og de fremmødte har sat sig godt til rette for at se gruppen Malmö optræde med en særlig installationskoncert ”Time & Tide for no man”. Salen er omkring halvfyldt med spændte publikummer. Det første øjet møder på Scala-scenen er et dækket bord med tallerkner og glas, som danner forgrunden af scenen. Da forsanger Maria Malmø indtræder på ’bordet’, blandt andet udstyret med hele to mikrofoner, hujer og klapper publikum. Og det er tydeligt, at sangerinden er stolt af denne releasekoncert, som afholdes i forbindelse med Malmös debut-EP, der udkom den 23. februar.

Koncert, Aarhus Teater

Jazzkoncert

Varighed

50 minutter

Medvirkende

Malmö

Maria Malmø besidder originalitet og personlighed

Sangerinden Maria Malmø er et af de store højdepunkter ved koncerten. Ikke nok med, at hun er det eneste kvindelige medlem og derfor ”holder seks mænd i ørerne”, så får hun også publikums knæ i blød med hendes vokal. Hendes dragende stemme minder nærmest om en blanding af sangerinder som Agnes Obel, Lorde og Oh Land – ja måske endda endnu flere vokaler. Alligevel har Maria Malmö sin helt egen unikke og rene lyd. Det var en befriende oplevelse, at høre musik, der er så anderledes fra de vante musiknumre, der spiller i radioen. Samtidig mærker man hendes hjertevarme person, ægthed og ydmyghed i fremføringen af gruppens sangkatalog. Det er næsten som om, man svæver og kan høre fuglene synge, når Maria Malmø åbner munden blidt. Hun fortæller en autentisk og ikke mindst dragende historie, som man falder pladask for. Man sidder med en følelse om, at hun aldrig må stoppe. LÆS OGSÅ: ”Malmö åbner med installationskoncert på Aarhus Teater”

En opsigtsvækkende scenografi

Fremføringen er længere væk fra traditionelle koncerter, da den bliver akkompagneret af levende visuel installationer i en scenografisk opsætning som inkluderer lyskunst, grafik og malerkunst. Den scenografiske opsætning afspejler Maria Malmøs baggrund i dramaturgi, og hun nærer da også en stor interesse for forbindelsen mellem musik og fremførelse. Ligeledes er opsætningen med til at skabe en unik og særlig stemning, som gør fremførelsen nærværende og jordbunden. Maria Malmø modtog i januar måned 2. prisen i DPAs kåring af” Årets Nye Jazzstjerne” ved arrangementet i DR Byens Koncerthus, hvor MALMÖs førstesingle blev opført på ny i samspil med DRs Big Band. Hør Malmö med nummeret ”Let It All Out” nedenfor: