Apple, Netflix og Facebook topper YouGov BrandIndex’ liste over varemærker med højeste Word Of Mouth-score (de varemærker man taler mest om) blandt de 18 og 34 årige. Listen er generelt domineret af streamingtjenester, sociale medier og teknologivirksomheder.
TOP 10 listen
Apple topper listen med en WOM-score på 68,9% tæt fulgt af Netflix med en score 66,6%, mens Facebook kommer på tredjepladsen med en score på 63,8%.
Selv om listen er domineret globale mastodonter har danske MobilePay alligevel formået at indtage en fjerdeplads med en WOM-score på 62,6%, og norske Rema 1000 har lige akkurat klaret cuttet og kommer ind på en tiendeplads med en score på 50,5%.
Højdespringere i 2017
HBO Nordic, som har haft stor succes med serier som Game of Thrones, har forbedret sin WOM-score med 7,6 procentpoint i 2017 er dermed årets højdespringer blandt de 18-34 årigw. HBO Nordic har også fået en samlet sjetteplads på ranglisten.
H & M er den anden højdespringer, som har forbedret sin WOM-score med 5 procentpoint i 2017 fra 41,9 til 46,9. Viaplay, IKEA og Tryg alle har forbedret deres score med 2,4 procentpoint.