MAD & DRIKKE

tir, 31 okt 2017

Det lærte jeg af at læse Let My People Go Surfing

Yvon Chouinards bog er en obskur blanding af første persons narrativ, gode råd og socio-økonomiske overvejelser.

Patagonias Yvon Chouinards bog har længe været hyldet som en unik inspirationskilde indenfor branding. Man kan på sin vis sige, at Chouinard er for branding, hvad blackjack er for casino bonusser.

Yvon Chouinard, der allerede som teenager begyndte at sy sit eget falkonertøj, er en berømt klatrer, der udover stiftelsen af sit udstyrsfirma har haft stor betydning for big wall climbing, og så at sige har opfundet isklatring. I en farlig sport som klatring, som til tider kan være lidt som at spille

roulette

med livet, indså den unge Chouinard hurtigt relevansen af sikkert og funktionelt grej. I løbet af hans mange eventyr begyndte Chouinard selv at designe udstyr, både for at spare penge, og for at tilpasse det til hans personlige klatrestil. I 1957 begyndte han at sælge håndstøbt klatregrej for at få råd til at surfe og klatre, og snart blev efterspørgslen på hans produkter så stor, at han allierede sig med partneren Tom Frost. I 1970 fandt Chouinard på at benytte rugby trøjer til sin udstyrskollektion, da han erfarede at kraven på disse trøjer var nyttig, idet de forhindrede klatreslynger i at gnave i hans nakke, imens han var på bjerget. I 1989 blev Chouinard imidlertid tvunget til at opgive alt salg af klatreudstyr, grundet en dødsulykke med en klatresele, og efterfølgende sagsøgning grundet manglende advarselsmarkering på udstyr. Alle aktier fra Chouinards klatreudstyrs forretning blev købt af hans langvarige samarbejdspartner Peter Metcalf, der siden skabte Black Diamond Equipment, der i dag er en af de største internationale producenter af klatreudstyr. Chouinard, der nu ikke længere kunne sælge klatreudstyr, fortsatte med at designe tøj, og stiftede i 1973 Patagonia. Han engagerede sig fra begyndelsen i, at Patagonia både skulle være et fantastisk sted at arbejde, og en seriøs støtte for miljøvenlighed. I lyset af de seneste meldinger om klimaets fremskredne erosion, virker den miljøvenlige forretningsmands guldkorn så relevante som nogensinde før. Her er nogle af de vigtigste huskekager.

’Jo mere du ved, jo mindre har du brug for’ – dekonstruer dig selv

Undertitlen på Yvon Chouinards bog er ”The Education of a Reluctant Business Man,” og det udtrykker egentligt meget af tøjmærket Patagonias image om at gøre tingene anderledes, bedre, og smartere. Patagonia er kommet til at stå for anti firma struktur og anti forbruger mentalitet, men er samtidig en kæmpe global succes. Det er der en værdifuld branding lektie i. Lektien er, at vi ikke skal sælge noget. I stedet skal vi forsøge at finde ind til det, der egentligt er vores firmas – eller vores kunders – drøm og vision. Hvad er det de kan gøre bedre end alle de andre? Det står klart for mig efter at have læst Chouinards memoir, at Patagonia aldrig var et færdiglavet koncept eller en konkret idé. I stedet var det, og er det, en kontinuerlig stræben for at lave det, der gav mening. Patagonia lektionen er ikke blot at finde ind til kerneværdierne. Det er også at turde skifte strategi og sejle op imod vindretningen, for at komme hen til der, hvor man egentlig ønsker at være.

Søn af en Fransk-Canadisk smed: Fortæl din historie!

Det +200 millioner kroner værdisatte tøjfirma Patagonia begyndte med en fransk canadisk teenager, der syede sit eget falkoner tøj. Langsomt formede visionen om bæredygtigt friluftsgear sig. Hvad er din historie? Alle firmaer har en historie at fortælle, uanset om de er en isenkræmmer på Amager eller en multi-milliard investeringsvirksomhed. Og den historie vil vores kunder gerne høre. Vi mennesker forstår i høj grad vores verden fra et narrativt synspunkt, og det gælder også med de produkter vi køber. Det kan godt være, at man ikke synes at en historie er ligeså spændende som den fransk-canadiske falkonéer teenager, men den er menneskelig og relaterbar, og det er lige præcis, hvad branding handler om.

Tag ud og surfe – drop reglerne og riv murene ned

Noget, der er slående ved Chouinards bog er, at det ikke er den sædvanlige ”sådan-bliver-du-en-success-via-ti-simple-skridt-bog”. Faktisk er bogen en obskur blanding af første persons narrativ, gode råd og socio-økonomiske overvejelser, krydret med lidt forskelligt andet. I virkeligheden er det en ret introvert fortælling, som er svær at hive konkrete pointer ud fra , og det er fantastisk! De bedste råd kommer sjældent i få sætninger. Vores levede liv ligner kun i meget ringe grad en selvhjælpsbog. Der er ingen sirligt underoverskrifter, ingen kapitler, og ingen del konklusioner. Livet er en ret uoverskuelig og fragmenter størrelse, som sjældent byder sig til for simple idéer. En virksomhed er levet liv. Uanset hvor meget vi ville ønske det, lader den sig ikke styre af udviklingsmodeller og strategier. Chouinards besked til virksomhedsejere er, at de skal se filosofier og forretningsmodeller som guidelines i stedet for regler. At drive erhverv er ligesom surfing, casinospil, og andre levede, non verbale aktiviteter. Du kan teoretisere en masse om hvordan det kommer til at spænde af, men når du står på bølgen, må du glemme det, og flytte fødderne på den måde, der skal til for at blive stående. Jeg vil varmt anbefale Let My People Go Surfing, der også rummer så meget andet, end hvad jeg har funderet over her. God fornøjelse.
None

None