lør, 24 feb 2018

Grandmaster Flash hyldede ikke kun Hip Hop, men også musikken

Grandmaster Flash

23. februar 2018

Amager Bio

Anmeldt af: Amir Amirian

Amager Bio bød fredag aften på en lektion i hiphoppens historie, men ikke nok med det så blev aftenen også til en hyldest til alle musikkens genre, lige fra pop og R’n’B til disco og Rock. Efter en lidt langtrukken og til dels kedelig DJ-set fra danske DJ-Graded, hvor Copenhagen All Stars breakere kom og breakdancede for os de sidste 15 min, kom en af legenderne indenfor Hip Hop på scenen. Grandmaster Flash er kendt som en af de personer, der var med til at starte Hip Hop, og sammen med Suger Hill Gang var Grandmaster Flash & the Furious Five med at få Hip Hop musikken på de populære charts. Flash er en DJ, og han rapper ikke, men han mestrede DJ-pulten den gang, hvor man kun havde vinyler til rådighed. Altså, dengang hvor der ikke var mp3-filer, computere eller cd’er. Aftenen blev et DJ-set, hvor Grandmaster tog afsæt i Hip Hop, men berørte en masse forskellige genre. Vi fik rock-numre såsom Back in Black og Under Pressure, men også disko numre, såsom Stayin Alive – alt dette mens, at Flash scratchede inde over. Publikum fulgte med på storskærm, hvordan Grandmaster scratchede på vinyler. Det fungerede virkelig godt, at man kunne se hans vilde teknik og hvordan mestrede scratching. Igennem koncerten fik vi også smagsprøver på særlig udvalgte numre fra kunstnere, der har været vigtige for hip hoppen, men som ikke længere er i live. Her fik vi f.eks. udpluk fra Notorious B.I.G., Phife Dawg, Mobb Deep, Old Dirty Bastard, Jam Master Jay og ikke mindst Tupac. Herudover fik vi kæmpe hits fra nulevende artister, her bl.a. Still D.R.E. og Next Episode. Grandmaster Flash fungerede som en facilitator for musikken, og de fungerede pisse godt. Han startede en fest og sørgede hele tiden for, at publikum havde det fedt. Han satte konstant gang i stemningen, og hvis den var ved at dø ud, så sørgede han for en god omgang energi indskud. Havde man forventet en koncert med Grandmaster Flash & the Furious Five, så gik man forgæves. Vi fik ca. halvdelen af The Message, som er deres største nummer og en forkortet version af White Lines. Det gjorde dog ikke noget, da aftenen bød på en gennemgang af hip hop historien, og en fest af en anden verden.