Heartland Festival er klar med årets kunstprogram, der som noget nyt er delt i to; et internationalt og et dansk. Hovednavnet er amerikanske Tony Oursler, der har dansk premiere på visningen af værkserien The Influence Machine. Heartland Festival foregår den 2.-4. juni i parken omkring Egeskov Slot på Fyn med fire programsøjler: ART, MUSIC, FOOD og TALKS.
To nye kunstprogrammer
Heartland Festival har fuld gang i offentliggørelserne af festivalens firedelte program. I dag gælder det kunsten på Heartland. Som noget nyt kan festivalen præsentere to separate kunstprogrammer; et internationalt og et dansk. Publikum kan glæde sig til værker af en af den internationale samtidskunsts store stjerner, amerikaneren Tony Oursler, og en række af de hotteste navne fra den hjemlige scene: Søren Behncke, Tina Maria Nielsen, Sophie Dupont, Cecilie Waagner Falkenstrøm, Magnus Pettersen, Lars Worm og Dagmar Radmacher.
Kunst om dagen og om natten
Som noget nyt vil de to kunstprogrammer fylde næsten hele døgnet i løbet af de tre festivaldage den 2. – 4. juni. Det danske kunstprogram består primært af installationer og performances, der forholder sig til specifikke steder i landskabet, og som kan opleves i dagslys. Nogle af disse værker er placeret i nogle af havens absolut smukkeste hjørner, mens andre er placeret som overraskelser, der ændrer publikums forventninger til stedet. Alle værker kan dog findes på landkortet over kunstprogrammerne, hvis man vil være sikker på at få det hele med. Når aftenen går på held overtager Tony Ourslers udendørs videoinstallationer scenen og lyser op som en grotesk, udendørs biograf fra en anden tid.”Vi er fantastisk glade for at kunne præsentere både et internationalt og dansk kunstprogram på årets Heartland Festival. Om dagen kan man opleve værker i Egeskovs landskab fra en række af dansk samtidskunsts varmeste navne, og om aftenen blænder vi op for amerikaneren Tony Ourslers gigantiske videoprojektioner. Han er en af videokunstens ’founding fathers’, og var med til at få etableret videokunst som en anerkendt kunstform på linje med fx maleri og skulptur, hvilket har haft enorm betydning siden 1980´erne,”
fortæller programchef Rasmus Quistgaard.Samtidskunst i Egeskovs overdådige slotspark
Alle dele af kunstprogrammet kan opleves udenfor i Egeskovs smukke landskab. Det giver en helt speciel ramme om samtidskunsten. Stedets imponerende skala og forfinede skønhed giver publikum den luksus at komme på afstand af hverdagen, og se på den verden vi lever i med nye øjne. Værkerne træder tydeligere frem i Egeskovs omgivelser på grund af kontrasten mellem vores dages æstetik og de historiske anlæg. Slottet er Nordeuropas bedst bevarede vand-renæssanceborg, intakt med voldgrav, parker, labyrint og slotshække fra 1730´erne. Egeskov blev i 2012 præmieret med European Garden Award, som ofte går for at være “haveprisernes Oscar”. CNN Travel erklærede i 2013, at Egeskovs have er en af de 12 mest spektakulære haver i verden, og Conde Nast Traveller erklærede i 2016: "Egeskov is one of the 50 most beautiful places in Europe".Heartland Contemporary: Tony Ourslers The Influence Machine
Den internationale del af kunstprogrammet hedder Heartland Contemporary og handler om at lade samtidskunsten reflektere over de store linjer i den situation vi står i idag. I år præsenterer Heartland Contemporary Danmarkspremieren på den amerikanske medie- og konceptkunstner Tony Ourslers store værkserie The Influence Machine, der tidligere har været vist på bl.a. Tate Modern i London. Værkerne, der består af store, videoprojektioner og lydspor vil blive præsenteret på udvalgte steder i Egeskovs park når mørket falder på (med afstand til festivalens koncertområder). Projektionerne, der bl.a. indeholder store, talende menneskehoveder, bliver kastet op på fx træer og andet naturligt materiale og vil komme til at give indtryk af, at store genfærd taler direkte til publikum i slotsparken. Tony Oursler kalder selv The Influence Machine en ”holografisk model af menneskeligt begær og frygt”. Det gennemgående træk i værkserien er hvad Oursler kalder ”mimetisk teknologi”, altså menneskets brug af nye medier for at ”mime” eller erstatte følelser, erfaringer eller oplevelser. Et eksempel er de forsøg som mennesker har gjort for at anvende morsekode eller tidlige fjernsyn for at kontakte døde mennesker. Ideen med Heartland Contemporary er at lade en betydelig samtidskunster fylder hele dette program ud ved at tilbyde god plads og fantastiske betingelser, og det er noget der passer Tony Oursler godt: ”Jeg kan godt lide udendørs kunst, offentlig kunst, for det når et andet publikum, som du måske ikke finder i galleriets eller museets fristed. Det får os til at se stedets funktion en smule anderledes end vi er vant til, og det skaber overraskelser, og vi kan jo alle sammen lide en overraskelse” fortæller Tony Oursler.Fakta om Tony Oursler
•Tony Oursler (født 1957 i New York City) er en af de væsentligste mediekunstnere i de sidste 25 år. •Han var en pioner inden for videokunsten og med til at få kunstverdenen til at anerkende videokunst som en etableret genre i kunstverdenen. Oursler blev berømt for at skabe hvad han selv kalder ”et tredje rum”, der er skabt i sammenstødet mellem TV-skærmens, biograflærredets eller computerens flade billedrum og den fysiske verdens konkrete rum. Det opnår han ved at projektere film (med lyd) på alt andet end typiske billedflader – fx røg, træer eller bygninger. •Oursler brugte to år på research for at kunne skabe The Influence Machine., som er udviklet i samarbejde med Public Art Fund. •The Influence Machine blev første gang udstillet i Madison Square Park i New York og på Soho Square i London i år 2000. •Oursler har arbejdet med flere store kunstnere, fx Mike Kelley og David Bowie, som han var en nær ven af indtil Bowies død i 2016. • Ourslers arbejder findes i de permanente samlinger på en lang række af verdens fineste museer. •For tiden (til midt april) er Oursler aktuel med en soloudstilling på MoMA i New York.