MUSIK INTERVIEW & TRENDS

man, 16 nov 2009

Pladeselskaberne har ødelagt hip hop

TJECK mødte ICE CUBE, da gangsta rap-legenden og en af arkitekterne bag N. W. A. gæstde Danmark. Han ærgrer sig over, at de store pladeselskaber har drevet originaliteten ud af hip hop. (Fra TJECK, maj 2009) - Da vi startede med N.W.A., var markedet for hip hop ”an independent game”. Nu er det ”a corporate game”, konstaterer Ice Cube, da vi sidder over for hinanden backstage på Train i Århus, 20 minutter før, ”the Cube” skal give koncert.  - Dengang var man nødt til at skille sig ud på rap-scenen for at bryde igennem. I dag skal man lave det samme som alle andre, for at pladeselskaberne og tv-kanalerne gider promote det.  - Tag sådan noget som MTV og VH1. I dag kan du ikke få en video vist der, hvis ikke nummeret allerede er blevet spillet massivt i radioen.  - Forskellen på rapscenen i dag og rapscenen i slutfirserne og starthalvfemserne er, at dengang dikterede ”gaden”, hvad der var hot over for pladeselskaberne. I dag dikterer pladeselskaberne, hvad der er hot på ”gaden”.  

Så rapperne er ikke ”real” i dag?

- Det mener jeg ikke, man kan sige. Jeg kender ikke nogen rappere, der ikke er real. Men de får bare ikke noget ud af at være originale, fordi pladeselskaberne vil have mere af det samme.

Compton is in da house

 Ice Cube startede sammen med Dr. Dre og Eazy-E gruppen N.W.A. (Niggaz With Attitude) i midten af firserne. Og det var altså ikke for at leve op til, hvad pladeselskaberne ønskede. N.W.A dikterede, som Ice Cube formulerer det, over for industrien, hvad der var hot på det tidspunkt: West Coast gangsta rap. - Vi startede ikke N.W.A for at blive the world’s most dangerous group eller for at chokere folk, men for at fortælle om vores liv. Vi rappede om, hvordan det var at leve i Compton. For der var ingen, der rappede om de ting, der påvirkede os hver eneste dag. Vi hørte bare hele tiden om, at ”Brooklyn is in da house” eller ”Queens is in da house”. Og så mente vi, at det var på tide at fortælle, at nu er Compton i huset.  - Vi havde overhovedet ikke forestillet os, at vi skulle blive et stort navn og sælge mange plader. På grund af det meget hårde sprog blev vores plader sat væk fra de almindelige pladehylder og op ved siden af stand up-komikere som Richard Pryor og Eddie Murphy. Det var musik, som man skulle være over 21 for at købe. Sådan var vilkårene på det tidspunkt. - Men folk fik øjnene op for det og sagde: ”Damn, de er cutting edge”, og så kom succesen.    

Jeg har aldrig villet være gangsta

Da du brød igennem på rapscenen, var du og N.W.A. ”Straight outta Compton”, men var du ikke bange for at miste den realness, da du pludselig begyndte at lave filmkomedier?

- Nej, det var ikke noget, jeg tænkte over. Det er jo den store misforståelse omkring det at komme fra ”the hood”, at man skal forblive ”hood”. Vi vil netop fortælle, at vi er normale, men vi er bare vokset op et fucked up sted. Og som alle andre normale mennesker, vil vi gerne gøre det bedre for os selv. Vi vil også gerne kunne forsørge en familie og have et hus og en bil. - Det kan godt være, vi kommer fra et gangsta-sted, men vi ville da hellere være lovlydige borgere og få et job, men sådan er realiteterne bare ikke. - Og så er det klart, at når du kommer fra the hood og ser lyset forude og kan tjene nogle penge på at spille skuespil, så vil du sørge for at få mest muligt ud af det. - Kun et fjols ville ønske at forblive i hooden. For hvad er det lige, man så vil? Vil du blive der og være en 50-årig motherfucker, der stadig går på klubberne? Hvis du ikke har en familie, hvad har du så egentlig i dit liv? - Og livet som rapper bliver også monotont. Du laver en plade, tager på tour, laver en plade mere og så videre og så videre. Og så går det op for en, at verden er større og mere end bare hip hop.    

Sandheden er vigtigere end religion

 Ice Cube er et troende menneske, men det får ham ikke til at fortryde den hårde og i nogles øjne anstødelige lyrik, som N.W.A. stod bag.  - Sandheden skal siges. Jeg mener, ens personlige tro må træde i baggrunden til fordel for sandheden. Og vi sagde bare sandheden om, hvordan det var at bo i Compton. - Og det er det samme i dag. Jeg lader ikke religionen bestemme, hvad jeg skal sige. Jeg siger sandheden. Det er ikke den absolutte sandhed, men min Ice Cube-sandhed, og det er den, jeg arbejder efter. - Religionen er heller ikke noget, jeg overdriver. Jeg beder måske før, jeg går på scenen, eller før jeg stiger på et fly, og jeg er ærbødig. Men jeg går ikke rundt og takker Gud hele tiden. - Men Gud ved også, hvem du er inderst inde, så jeg mener ikke, man behøver at sige det hele tiden. Det er ligesom med ens mor. Hun ved også, at man elsker hende, selvom man ikke siger det. - Så jeg går ikke op i traditioner og ritualer. Jeg går op i at have et personligt forhold til Gud. Hvis jeg ikke kan sige til Gud: ”What the fuck is going on?”, så ville jeg ikke være mig. Og han har skabt mig som mig, hvilken der vel er en grund til.

N.W.A. (Niggaz With Attitude)

 

Eazy-E  Dr. Dre  Ice Cube  MC Ren  DJ Yella   N.W.A. blev startet af den tidligere pusher Eazy-E i 1985. Gruppens andet album ”Straight Outta Compton” fra 1988 med hittet ”Fuck tha Police” blev startskuddet til gangsta-rappens indtog på den internationale scene.  På grund af bandets kontroversielle tekster, blev N.W.A. bandlyst fra amerikanske mainstream radiostationer.  Har solgt over 9 millioner albums.    

Compton

Compton er en forstad til Los Angeles med cirka 100.000 indbyggere. Bydelen har ry for at være et af de farligste områder i USA. Ikke mindst på grund af N.W.A. bliver Compton i dag associeret med gangsta rap. Compton har udover N.W.A. opfostret rapnavne som: Ice-T, The Game og Coolio  

Ice Cube

Borgerligt navn: O’Shea Jackson  Født:  15. juni 1969  Diskografi:  (med N.W.A.)  N.W.A. and the Posse (1987)  Straight Outta Compton (1988)  (Solo)  AmeriKKKa's Most Wanted (1990)  Death Certificate (1991)  The Predator (1992)  Lethal Injection (1993)  War & Peace – Volume 1, (1998)  War & Peace - Volume 2 (2000)  Laugh Now, Cry Later (2006)  Raw Footage (2008)   Filmografi: Boyz N the Hood (1991) Trespass (1992) CB4 (1993) The Glass Shield (1994) Higher Learning (1995) Friday (1995) Dangerous Ground (1997) Anaconda (1997) The Players Club (1998) I Got The Hook Up (1998) Three Kings (1999) Thicker Than Water (1999) Next Friday (2000) Ghosts of Mars (2001) All About The Benjamins (2002) BarberShop (2002) Friday After Next (2002) Torque (2004) BarberShop 2: Back in Business (2004) Are We There Yet? (2005) xXx: State of the Union (2005) Are We Done Yet? (2007) First Sunday (2008) The Longshots (2008) Janky Promoters (2009) Ride Along (2009) Welcome Back, Kotter: The Movie (2009)

af Erik Christian Larsen