REJSER

man, 27 feb 2017

Det rette studielook koster mange penge

Det er ikke kun tøj, hår og make-up de unge er villige til at betale for

Tendensen er, at de unge bruger flere penge end nogensinde før på sig selv og deres udseende. Håret skal være nyklippet og farvet, make-uppen skal være ’on fleek’ og tasken skal være af det rigtige mærke. Men hvorfor fokuserer de unge så meget på udseende og hvad bliver prisen egentlig?

Hvad er det rette look?

De senere år er der sket en voldsom udvikling i hvor mange penge de unge bruger på dem selv. Pengene bruges på tøj, make-up, fitnessabonnementer og parfume. Intet er overladt til tilfældighederne, når de unge tager afsted om morgenen. Tasken skal være fra Marc Jacobs, tørklædet fra Lala Berlin og make-uppen fra MAC. Tendensen for tiden er, at de unge klæder sig i dyrt mærketøj. Denne tendens har efterhånden dannet en ond cirkel ved, at tøjbutikkerne skruer ekstra op for prisen og laver ’limited’ kollektioner, i forsøget på at presse både efterspørgsel og pris. Og det virker.

At betale prisen

De store tøjkæder, som tidligere har været kendte for deres billige tøj til priser, hvor alle kunne være med, er også hoppet med på den dyre vogn. Tøjgiganten H&M er begyndt at samarbejde med store designere, som laver disse eksklusive kollektioner. Firmaet selv priser ideen om, at man på den måde kan få designertøj ’billigt’, i forhold til hvad man skulle give for det hos designeren selv. Tøjet er ganske vist billigere, når der står H&M i nakken, men der sker stadig et skred, når unge mennesker lægger 25.000 kroner i butikken på en gang. Det rette look er nemlig planlagt ned til mindste detalje. Mange unge fortæller om, at de om aftenen før næste skoledag bruger lang tid på at sammensætte det rigtige ’outfit’ og tænke over, hvordan håret skal styles. Men det er ikke kun tøj, hår og make-up, som de unge er villige til at betale prisen for. En ny tendens vidner om, at unge mennesker også er villige til at satse på de mere permanente løsninger. Hvor stadig flere og flere unge punger ud hos kosmetologer og dermatologer, tager flere og flere også skridtet videre. Fra fedtfrysning til selvbruner og tatoverede øjenbryn – alle midler tages i brug for effektivt, (semi)permanemt og hurtigt at opnå det rette look.

De sociale medier sætter standarden

I ungdommen sætter man de første retningslinjer for, hvad man vil bruge resten af livet på og hvilket menneske man gerne vil være. I vores samfund kan man dog argumentere for, at de unge er sværere stillet, end for bare 20 år siden. I dag findes der utallige sociale medier, hvorpå man kan skilte med sin egen succes. Og denne succes afhænger i større grad af hvordan du ser ud, fordi dette efterhånden er den eneste acceptable måde man kan vise det på – visuelt. Til grund for denne tendens ligger måske primært de sociale medier, hvor de unge følger diverse ’celebrities’ og influeres heraf. De unge stjerner fra Hollywood glitrer i stjernestøvet på deres profiler, hvilket de unge stræber efter at efterligne. Derfor skal gerne køres en ’detox’-kur mindst en gang om måneden, drikkes urte-te, spises bestemte vitaminer og trænes både morgen og aften. Det er dog på alle måder svært at opnå dette look og liv for de unge, da stjernerne oftest har flere midler og tid at gøre med.

Udseende er lig social status

Siden tidernes morgen har udseende været tæt knyttet med status. Hvor det gennem historien dog primært har handlet om naturlig skønhed ser man i det post moderne samfund, at udseende og dermed social status, er noget man kan købe sig til. Men hvad med de andre værdier, spiller de ingen rolle mere? Jo. Dermed ikke sagt at værdier som faglighed, at være en god ven og at tjene sine egne penge ikke kunne trænge til ekstra opmærksomhed. Men hvordan gør man det? (Artiklen er sponsoreret)