Ny undersøgelse af Gonzo Media giver det måske mest omfattende indblik ind i den danske YouTube-kultur. Mere end 41.500 besvarelser fra YouTube-fans over hele landet viser, hvor tæt et forhold YouTuberne og deres fans har. Hver fjerde betragter sig som kultfan – og følger med i alt, hvad deres idoler laver.
København, oktober 2018 – YouTube er det, de unge vil have. Det kan der efterhånden næppe sås tvivl om, men skulle man have sine forbehold, så er det lige blevet understreget i en omfattende landsdækkende undersøgelse, som Gonzo Media har lavet blandt unge fans i samarbejde med ni af Danmarks mest populære YouTube-stjerner. Med mere end 41.500 besvarelser er undersøgelsen en af de største nogensinde blandt de danske unge omkring: Deres medievaner, deres forbrug af og holdninger til YouTube og influencers, tanker omkring sponsorerede reklamesamarbejder, og hvordan de ser ungdomskultur i det hele taget. Besvarelserne er overvejende fra unge mellem 8 og 21 år, og langt størstedelen af besvarelserne (75%) er fra unge mellem 10 og 16 år, fordelt på ca. 60% piger og 40% drenge.Begejstret CEO: ”Unikt billede af, hvad der driver de unge”
Bag undersøgelsen står influencer marketingfirmaet Gonzo Media, som i al sin simpelhed har delt en række spørgeskemaer i samarbejde med en række af de mest populære YouTube-stjerner: Bl.a. Alexander Husum, Anna Briand, GEX, Emilie Briting, Fredrik Trudslev og Robins Amse. Og ikke overraskende er CEO Martin Wiinholt begejstret for det indblik, som vi hermed får i de unges adfærd på den populære videoplatform.
”Vi lever af og med de unges begejstring for YouTube hver eneste dag. Men alligevel er det svært ikke at blive overvældet af de mange svar, vi har fået, som giver et helt unikt billede af, hvad der egentlig driver de unge – og ikke mindst hvad de tænker omkring nutidens mediebillede i det hele taget. Der er mange spændende svar, men den vigtigste læring er nok, at YouTube-kultur ER ungdomskultur,” siger Martin Wiinholt, CEO hos Gonzo Media.
”Undersøgelsen er ikke repræsentativ i den forstand, at vi ved de pågældende YouTubere også har mange seere, som er ældre end gennemsnittet her i undersøgelsen – men det ændrer ikke på, at vi har fået over 41.000 svar på, hvad unge går op i – og dét er spændende,” fortsætter Martin Wiinholt.