Oprydning

man, 06 feb 2012

Start din egen virksomhed - nu!

I nogle lande er du selvstændigt erhvervsdrivende, hvis bare du har to appelsiner, du kan sælge på et marked, eller hvis du har en svamp til at vaske bilernes forruder, når de holder for rødt. Så simpelt er det desværre ikke i Danmark. Når du vil starte egen virksomhed, skal du nemlig momsregistreres, kreditvurderes, momsindberette, ZZZzzzzzzz... - og følger du ikke alle reglerne, bliver skattefar rasende, og så er det bare med at komme ud i brændeskuret og snitte nogle træfigurer.

Jamen for h******, alle de regler, registreringer, indberetninger og opgørelser kan jeg sq da ikke finde rundt i! Jeg er kreativ og har en overdrevet god idé - jeg er sq da ikke en tør, grå revisor eller nørdet matematik-geni! Hvordan skal jeg nogensiden kunne finde rundt i det papir og regel-helvede! Jeg kan lige så godt droppe at blive iværksætter - og lade min geniale idé dø! Crap!

Slap nu af, så svært er det faktisk ikke. Og nogle ting kommer faktisk dig selv til gode. Her kommer TJECKs guide til det tørre, usexede papirfnidder som man som iværksætter skal igennem, hvis man vil starte sit egen firma. Det er faktisk pretty easy!  
None

None

1) Kom på landkortet! Registrer dit firma.

Hvorfor skal jeg nu registreres? Kan jeg ikke bare male et skilt og skrive “Bents Tømrerfirma”? Jo, det kan du i princippet godt, men kun så længe, du sælger for under 50.000 kr. om året. Men det ville under alle omstændigheder være dumt. Som momsregistreret firma slipper du nemlig for at betale moms på alt, hvad du køber ind til dit firma, og så er det da lidt prof at kunne skrive et CVR-nummer på de regninger, du sender ud. Desuden er det også et krav at være momsregistreret, hvis du vil tage imod dankort-betaling. Ok så, hvordan registrerer jeg mig? Du skal først beslutte, hvilken type firma du vil registrere. “Enkeltmandsvirksomhed (EV)”, “Interessentskab (IS)”, “Anpartsselskab (ApS)” eller “Aktieselskab (A/S)”. Starter du firma alene og uden store økonomiske risici, er det oplagt at starte en EV, hvor du hæfter personligt for økonomien. Det betyder kort og godt, at skattefar kommer og tager dine lommepenge og Playstation, hvis ikke du betaler dine regninger. Starter du derimod et firma sammen med en ven, og I gerne vil kunne give hinanden løn, alt efter hvor meget i arbejder, er et IS mere oplagt. Her hæfter I begge for firmaets økonomi - sammen vel at mærke. Så vælg en cool partner, der ikke fucker det hele op og dermed trækker dig med ned i græske tilstande. ApS og A/S er for dig, der løber nogle større ricisi og gerne vil investere. Her hæfter du ikke personligt, hvis f.eks. Apple sagsøger dig for at lancere en proptrækker under navnet iPhone 5, men til gengæld kræves det, at du har 80.000 i cash stående på din konto for at registrere dig - og hvem har lige det??? OBS: Det koster gratis af registrere en enkeltmandsvirksomhed. Derimod tager Erhvervsstyrrelsen 2.150 kr.** for at registrere de øvrige typer af firmaer (dog kun 670 kr. så fremt det sker via www.webreg.dk). Du registrerer dit firma på www.webreg.dk.  

2) Penge ind, penge ud. Få styr på momsen.

Hvad går det moms-crap ud på, og hvordan fungerer det så? Moms er nemt! Når du køber en saks til din frisørsalon for 100 kr, udgør momsen 20 kr. Det svarer til 25% af saksens pris før momsen bliver tillagt. Når du sælger en klipning i salonen til 200 kr., udgør momsen 40 kr. Moms skal indberettes kvartalvis, og du gør det ved at logge på “tast-selv erhvervs” på skat.dk. Når du skal indberette, er der to felter. Salgsmoms og købsmoms. Din salgsmoms er i vores eksempel 40 og købsmoms 20. Nederst vil du kunne se, at dette kvartals momsafregning dermed er 20. Dvs. du skal betale 20 kr. i moms. Simple! Fordi der lægges moms oven i alt (stort set), hvad du køber og sælger, er det i princippet bare nogle penge, som pendulerer lidt mellem køber og sælger uden betydning for, om firmaet går godt eller dårligt. Men det er en god ide løbende at holde øje med, hvad dit firma skylder i moms, så du ikke lige pludselig har brugt momspengene på Breezers lille fredag aften. Når dit firma er registreret, er det vigtigt at logge ind på “tast-selv erhvervs” på skat.dk og indtaste din e-mail-adresse. Så får du nemlig påmindelser om, hvornår du skal indberette moms. Det koster omkring 800 i bøde, hvis du glemmer det. OBS: Transport, som f.eks. tog- og busbilletter har ikke moms inkluderet i priserne. Det samme gælder portopriser - men KUN hos Post Danmark***.  

3) Gir’ det greens, eller blir’ du rippet? Lav regnskab.

Regnskab? Kan jeg ikke bare se, hvad der står på kontoen? Jo, det kan du godt, men det kan nogle gange være svært at skabe et overblik over, hvad pengene er blevet brugt på, og om der er udgifter eller indtægter i vente. Så selvom regnskab er usexet og for mennesker med grå hudfarve, er det da lidt fedt at vide, om du går og samler greens nok sammen til at kunne købe Amalie ud af sendefladen, eller om den står på papvin de næste årtier. Dit regnskab er dit overblik. Det fortæller dig, om det går godt eller dårligt. Du kan enten vælge at få dig en revisor (ja, de findes faktisk - men kun om natten). Det koster dig omkring 10.000 årligt, hvis dit regnskab er simpelt. Men du kan også vælge at styre det selv. Og jo, det kan du faktisk godt finde ud af. På nettet findes der nemlig et supersimpelt regnskabsprogram, Billy’s Billing (FØJ FOR HELVEDE EN GANG FEDTERI FOR TOKE :-), som automatisk sørger for at udregne din moms og lave dit årsregnskab, hvis bare du løbende indtaster dine udgifter og indtægter.

Billy’s Billing har været så venlige at donere to måneders gratis brug af regnskabsprogrammet eksklusivt til TJECKs læsere. Når du tilmelder dig på billysbilling.dk, skal du blot skrive “Tjeck” under tilmelding. Tak BB :-)

OBS: For overblikkets skyld, er det en god ide at lave et årsregnskab. Men der er kun krav om det, så frem du har startet et ApS eller A/S. That’s it!   * Dog skal du lige medregne en fuldstændig meningsløs skjult “skat” i form af affaldsgebyr. Alle CVR-registrede firmaer skal betale affaldsgebyr - om du har affald eller ej. Stram op! ** Spørg mig ikke, hvorfor f***** regeringen mener det skal koste penge at være iværksætter i Danmark. Det er simpelthen for dumt! *** Spørg mig ikke, hvorfor Post Danmark er momsfritaget! Det giver dem jo indirekte monopol og mulighed for at sætte priserne, som de vil. Og jeg tror, der er bred enighed om, at det er det, de gør.

Et par gode tip

  • Der er to måder at optimere økonomien i dit firma på. Enten skærer du ned i udgifterne, eller også øger du omsætningen.
  • Der er to måder at få succes med et nyt firma på. Enten finder du noget, der ikke findes, eller også gør du noget eksisterende bedre.
  • For at holde fokus på image og brand er det en god ide at finde et andet firmabrand at lægge sig op ad. På den måde har man altid en reference, som man kan bruge som pejlemærke i de fleste situationer.
  • Gør det, du er ekspert i, og endnu vigtigere, lad andre gøre det andet.

"Jeg gider ikke bruge en måned på at tjene en månedsløn." - anonym